Rozvoj komunikačních schopností u dětí s vývojovou dysfázií
Development of communication skills in children with specific language impairment
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189693Identifikátory
SIS: 263805
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komunikace, neurovývojové poruchy, vývojová porucha jazyka, rozvoj komunikačních schopnostíKlíčová slova (anglicky)
communication, neurodevelopmental disorders, developmental language disorder, development of communication skillsBakalářská práce se zaměřuje na logopedickou oblast, konkrétně na rozvoj komunikačních schopností u dětí s vývojovou poruchou jazyka. Teoretická část zahrnuje dvě kapitoly. První kapitola se zabývá teoretickými východisky a poté samotnou vývojovou poruchou jazyka. V teoretických východiscích se definuje komunikace, řeč a jazyk, popisuje se vývoj řeči, jazyka a komunikace a také narušená komunikační schopnost. Stručně je zmíněna i etiologická klasifikace narušené komunikační schopnosti. Na konci kapitoly se definují neurovývojové poruchy, jejich společné znaky a klasifikace, diagnostika a terapie. Druhá kapitola pojednává o vývojové poruše jazyka. Konkrétně popisuje její klasifikaci, terminologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, které je tvořeno dvěma případovými studiemi vybraných dětí s vývojovou poruchou jazyka. Hlavním cílem bakalářské práce je analyzovat rozvoj komunikačních schopností vybraných dětí s vývojovou poruchou jazyka předškolního věku. Stanovené dílčí cíle mají analyzovat současný stav komunikačních schopností sledovaných dětí s vývojovou poruchou jazyka předškolního věku a vytvořit doporučení pro rodiče, pedagogy a odborníky, jakým způsobem podpořit tento rozvoj na základě zjištěných výsledků výzkumu. Cíle...
The bachelor thesis focuses on speech therapy, specifically on the development of communication skills in children with developmental language disorders. The theoretical part includes two chapters. The first chapter deals with the theoretical background and then the developmental language disorder itself. The theoretical background defines communication, speech, and language, and describes the development of speech, language, and communication, as well as impaired communication skills. The etiological classification of impaired communicative ability is also briefly mentioned. At the end of the chapter, neurodevelopmental disorders, their common features and classification, diagnosis and therapy are defined. The second chapter deals with developmental language disorder. Specifically, it describes its classification, terminology, etiology, symptomatology, diagnosis, and therapy. The empirical part includes a qualitative research investigation consisting of two case studies of selected children with developmental language disorder. The main aim of the bachelor thesis is to analyze the development of communication skills of selected preschool children with developmental language disorder. The stated subobjectives are to analyse the current state of communication skills of the studied preschool children...