Právní regulace reklamy na doplňky stravy
Legal regulation of dietary supplements advertising
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189867Identifikátory
SIS: 251827
Kolekce
- Kvalifikační práce [13935]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liška, Petr
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
13. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
regulace reklamy, doplňky stravy, ochrana spotřebiteleKlíčová slova (anglicky)
advertising regulation, dietary supplements, consumer protectionPrávní regulace reklamy na doplňky stravy Abstrakt Diplomová práce analyzuje a sumarizuje právní regulaci reklamy na doplňky stravy. Zabývá se posouzením efektivity současné právní úpravy v dané oblasti z pohledu spotřebitelů, jakožto nejčastějších adresátů reklamy, snaží se přitom odpovědět na otázku, zda tato úprava poskytuje dostatečnou ochranu spotřebitelů, či zda je spíše přílišně neomezuje v příjmu cenných informací. Na problematiku je nahlíženo i optikou provozovatelů potravinářských podniků a je vyjádřena úvaha, zda jim přísnost právní regulace v praxi nevylučuje, či nadměrně neznemožňuje možnost propagovat doplněk stravy prostřednictvím reklamy. V úvodních kapitolách je charakterizován doplněk stravy, současně je vymezen úvod do právní regulace doplňků stravy jako takových. V obdobném duchu následuje vymezení reklamy a jejích typických aspektů a představení právních, ale i mimoprávních nástrojů její regulace. Těžiště práce se nachází v kapitole třetí, která se zabývá rozborem jednotlivých pravidel stanovených zákonem o regulaci reklamy a příslušných přímo použitelných předpisů Evropské unie, neboť právě tato pravidla představují specifika pro oblast doplňků stravy. Největší pozornost je v rámci této kapitoly věnována možnosti a podmínkám uvádění zdravotních a léčebných tvrzení, což je v praxi...
5 Legal regulation of dietary supplements advertising Abstract The thesis analyses and summarizes the legal regulation of dietary supplements advertising. It deals with the assessment of the effectiveness of the current legal regulation in the given area from the point of view of consumers, as the most frequent addressees of advertising and tries to answer the question whether this regulation provides sufficient protection for consumers or whether it rather restricts them too much from receiving valuable information. The issue is also approached through the lens of food business operators and the question is raised whether the strictness of the legal regulation does not exclude or excessively prevent them from advertising a dietary supplement. In the first chapters, the dietary supplement is characterised, while an introduction to the legal regulation of dietary supplements as such is defined. This is followed by a definition of advertising and its typical aspects and an introduction to the legal, as well as extra-legal, instruments for its regulation. The core of the thesis is in third chapter, which deals with the analysis of the individual rules set out in the Advertising Regulation Act No 40/1995 Coll. and the relevant directly applicable EU regulations, as these rules are specific to the field of...