Miskoncepty ve výuce zeměpisu v tématu planetární geografie
Misconceptions in teaching geography in the topic of planetary geography
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189977Identifikátory
SIS: 263872
Kolekce
- Kvalifikační práce [20096]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Matějček, Tomáš
Oponent práce
Cimová, Tereza
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra fyzické geografie a geoekologie
Datum obhajoby
31. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
miskoncepty, planetární geografie, astronomie, zeměpis, Země jako vesmírné tělesoKlíčová slova (anglicky)
misconceptions, planetary geography, astronomy, geography, the Earth as a cosmic bodyBakalářská práce se věnuje devíti nejčastějším miskonceptům v planetární geografii, které byly odhaleny na základě analýzy předchozích výzkumů na toto téma a následně ověřeny na studentech 2. stupně základních škol. Teoretická část se zaměřuje na důvody vzniku miskonceptů obecně i v planetární geografii a následně na detailnější rozbor vybraných nejčastějších miskonceptů. U každého z nich je popsáno, jak daný nepochopený jev funguje ve skutečnosti, a poté, jak nejpravděpodobněji vzniká ona mylná představa o něm a proč. Praktickou část tvoří tvorba didaktického testu a vyhodnocení dat, které byly nasbírány od 292 studentů druhého stupně čtyř základních škol. Hlavním cílem bakalářské práce bylo ověřit, zda se nejčastější miskoncepty v planetární geografii vyskytují i u žáků na českých školách a v jaké míře. Dílčím cílem bylo zjistit, jak se miskoncepty liší v jednotlivých ročnících, a zda míra miskonceptu závisí na uplynulé době, před kterou byla látka probírána. Výsledky ukázaly, že i studenti českých základních škol mají mnoho mylných představ ohledně planetárních jevů. Ve většině případů si však vedli lépe než respondenti v předchozích výzkumech, které byly pro tuto práci analyzovány. Výsledky dále nenaznačovaly, že by se míra miskonceptu příliš lišila u jednotlivých ročníků. Na základě těchto...
The bachelor thesis focuses on the nine most common misconceptions in planetary geography, which were selected based on an analysis of previous research on this topic and subsequently tested on primary school students. The theoretical part focuses on the reasons for the emergence of misconceptions in general and in planetary geography, followed by a more detailed analysis of the most common misconceptions. For each of them it is described how the planetary phenomenon works in reality, and then how the misconception is most likely to arise and why. The practical part consists of the development of a didactic test and the evaluation of data collected from 292 students from four lower secondary schools. The main aim of the bachelor thesis was to check whether the most common misconceptions in planetary geography are also found among students in Czech schools and to what extent. A sub-objective was to find out how misconceptions vary across grades and whether the degree of misconception depends on the elapsed time before which the material was discussed. The results showed that even Czech primary school students have many misconceptions about planetary phenomena. In most cases, however, they performed better than respondents in previous research analysed for this paper. Furthermore, the results did not...