Zobrazit minimální záznam

dc.creatorŠisler, Vít
dc.date.accessioned2024-06-24T09:34:48Z
dc.date.available2024-06-24T09:34:48Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190051
dc.description.abstractPočítačové hry jsou médium, které konzumují miliony hráčů na celém světě, a které má rostoucí globální ekonomický a kulturní význam. Přesto zůstávají z hlediska vědeckého výzkumu opomíjené a jejich širší společenské, ekonomické a politické aspekty nejsou dostatečně prozkoumány. To platí zejména pro vývoj počítačových her a herní kultury mimo tradiční centra herního průmyslu. Předložená habilitační práce kriticky analyzuje médium počítačových her v Íránu a arabských zemích a zkoumá širší politické, sociální a kulturní aspekty jejich vývoje. Zaměřuje se zejména na historii a současný stav herní kultury, teoretické a metodologické aspekty výzkumu her, procedurální aspekty reprezentace ve hrách, formování herních komunit a roli počítačových her v kulturní hybridizaci. Práce přináší unikátní a ucelený vhled do dosud neprobádané problematiky a mapuje hlavní trendy, které odlišují vývoj počítačových her v tomto regionu od vývoje v Evropě a USA. Práce vychází z terénního výzkumu v Íránu, Egyptě, Sýrii, Libanonu, Kataru a Spojených arabských emirátech, analýzy arabských a íránských her, rozhovorů s místními vývojáři a analýzy sociálních sítí. Součástí práce je předložení nové metody analýzy počítačových her, která umožňuje formální zobrazení a analýzu procedurální reprezentace. Stěžejním argumentem habilitační práce je tvrzení, že počítačové hry nejsou většinou tvůrců v arabském světě a Íránu vnímány neutrálně, ale jako persvazivní médium mající zásadní význam pro formování postojů mladé generace. Íránští a arabští herní designéři jsou přesvědčeni, že Blízký východ a jejich vlastní kultura jsou v západních hrách schematizovány, a navrhují vlastní hry tak, aby přinášely „autentický“ obraz íránské a arabské historie a kultury. Zároveň však ve svých hrách imitují herní mechaniky a systémy pravidel západních her. Dochází tak ke kulturní hybridizaci, kdy jsou blízkovýchodní hry „autentické“ na úrovni příběhu a vizuálního zpracování, nicméně globalizované na úrovni herních mechanik a procedurality. Místní politické a náboženské autority vnímají počítačové hry jako důležitou součást kulturní války se Západem a snaží se regulovat jejich obsah. Proto podporují vývoj her, které mají v mladé generaci posílit národní a islámskou identitu. Vývoj her v arabském světě a Íránu je tak místem střetu mnoha zájmů, kde na sebe narážejí umělecké vize tvůrců her, ekonomické zájmy vydavatelů a kulturní politika státních a náboženských autorit. Výsledkem je mnohovrstevnatý prostor kulturní produkce, kde díky státní podpoře paradoxně vznikají i nezávislé hry, které jsou subverzivní vůči oficiálně propagované identitě a „autenticitě“. Předložená práce přináší nové empirické poznatky, zasazuje je do širšího teoretického rámce studií nových médií a představuje ucelený soubor metod pro zkoumání herního procedurálního obsahu.cs
dc.languageEnglishcs
dc.titleHybridity, Authenticity, and New Media: Video Game Development and Gaming Cultures in Iran and the Arab Worldcs
dc.typehabilitační prácecs_CZ
dcterms.dateAccepted2023-06-16
dc.contributor.refereeMacek, Jakub
dc.contributor.refereeGrieve, Gregory
dc.contributor.refereeBeránek, Ondřej
thesis.degree.disciplineInformační věda a knižní kulturacs
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs
uk.author.affiliationUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictvícs
uk.author.affiliationUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistikycs
uk.habilitation-board.chairmanPetříček, Miroslav
uk.habilitation-board.memberMarek, Jindřich
uk.habilitation-board.memberMacek, Jakub
uk.habilitation-board.memberŠmahel, David
uk.habilitation-board.memberSklenák, Vilém
uk.abstract.csPočítačové hry jsou médium, které konzumují miliony hráčů na celém světě, a které má rostoucí globální ekonomický a kulturní význam. Přesto zůstávají z hlediska vědeckého výzkumu opomíjené a jejich širší společenské, ekonomické a politické aspekty nejsou dostatečně prozkoumány. To platí zejména pro vývoj počítačových her a herní kultury mimo tradiční centra herního průmyslu. Předložená habilitační práce kriticky analyzuje médium počítačových her v Íránu a arabských zemích a zkoumá širší politické, sociální a kulturní aspekty jejich vývoje. Zaměřuje se zejména na historii a současný stav herní kultury, teoretické a metodologické aspekty výzkumu her, procedurální aspekty reprezentace ve hrách, formování herních komunit a roli počítačových her v kulturní hybridizaci. Práce přináší unikátní a ucelený vhled do dosud neprobádané problematiky a mapuje hlavní trendy, které odlišují vývoj počítačových her v tomto regionu od vývoje v Evropě a USA. Práce vychází z terénního výzkumu v Íránu, Egyptě, Sýrii, Libanonu, Kataru a Spojených arabských emirátech, analýzy arabských a íránských her, rozhovorů s místními vývojáři a analýzy sociálních sítí. Součástí práce je předložení nové metody analýzy počítačových her, která umožňuje formální zobrazení a analýzu procedurální reprezentace. Stěžejním argumentem habilitační práce je tvrzení, že počítačové hry nejsou většinou tvůrců v arabském světě a Íránu vnímány neutrálně, ale jako persvazivní médium mající zásadní význam pro formování postojů mladé generace. Íránští a arabští herní designéři jsou přesvědčeni, že Blízký východ a jejich vlastní kultura jsou v západních hrách schematizovány, a navrhují vlastní hry tak, aby přinášely „autentický“ obraz íránské a arabské historie a kultury. Zároveň však ve svých hrách imitují herní mechaniky a systémy pravidel západních her. Dochází tak ke kulturní hybridizaci, kdy jsou blízkovýchodní hry „autentické“ na úrovni příběhu a vizuálního zpracování, nicméně globalizované na úrovni herních mechanik a procedurality. Místní politické a náboženské autority vnímají počítačové hry jako důležitou součást kulturní války se Západem a snaží se regulovat jejich obsah. Proto podporují vývoj her, které mají v mladé generaci posílit národní a islámskou identitu. Vývoj her v arabském světě a Íránu je tak místem střetu mnoha zájmů, kde na sebe narážejí umělecké vize tvůrců her, ekonomické zájmy vydavatelů a kulturní politika státních a náboženských autorit. Výsledkem je mnohovrstevnatý prostor kulturní produkce, kde díky státní podpoře paradoxně vznikají i nezávislé hry, které jsou subverzivní vůči oficiálně propagované identitě a „autenticitě“. Předložená práce přináší nové empirické poznatky, zasazuje je do širšího teoretického rámce studií nových médií a představuje ucelený soubor metod pro zkoumání herního procedurálního obsahu.cs


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV