Analýza úspěšnosti soutěžících kategorie A v Zeměpisné olympiádě na příkladu okresu Praha-východ
Analysis of the success of category A contestants in the Geography Olympiad on the example of the Praha-východ district
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190082Identifikátory
SIS: 258745
Kolekce
- Kvalifikační práce [19627]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krajňáková, Lenka
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
3. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
nadání v geografii, nadaný žák, příprava na soutěž, Zeměpisná olympiádaKlíčová slova (anglicky)
aptitude in geography, gifted student, preparation for the competition, Geography OlympiadPředkládaná bakalářská práce se zabývá analýzou úspěšnosti soutěžících kategorie A okresního kola Zeměpisné olympiády na základě jejich přípravy na soutěž. Pro analýzu byl zvolen modelový region Praha-východ. Cílem práce je analyzovat jakým způsobem se soutěžící připravovali na soutěž a jaké aspekty jejich přípravy hrály roli pro následný úspěch v soutěži. Dílčím cílem bylo zjistit, zda se mezi nejúspěšnějšími soutěžícími vyskytují žáci geograficky nadaní. Tyto cíle byli zúženy do několika výzkumných otázek, na které se za pomoci dotazníkového šetření a rozhovorů metodou focus groups hledají odpovědi. Bylo zjištěno, že příprava na soutěž je u soutěžících různá. Některé aspekty přípravy hrají důležitější roli v přípravě než jiné. Možným nedostatkem v připravenosti některých žáků může být malé nebo žádné zapojení ze strany vyučujících do procesu přípravy. Klíčová slova nadání v geografii, nadaný žák, příprava na soutěž, Zeměpisná olympiáda
The present bachelor thesis deals with the analysis of the success rate of the competitors of category A of the district round of the Geography Olympiad on the basis of their preparation for the competition. The model region of Prague-East was chosen for the analysis. The aim of the thesis is how the contestants prepared for the competition and what aspects of their preparation played a role in their subsequent success in the competition. A sub-objective was to find out whether geographically gifted pupils are found among the most successful competitors. These objectives were narrowed down to a number of research questions to which answers were sought using a questionnaire survey and focus group interviews. It was found that the preparation for the competition varied among the competitors. Some aspects of preparation play a more important role than others. A possible deficiency in some students' preparedness may be little or no involvement by teachers in the preparation process. Key words aptitude in geography, gifted student, preparation for the competition, Geography Olympiad