Hmyz jako modelová skupina pro výzkum znalostí o bezobratlých a postojů k bezobratlým
Insects as a model group of organisms for the research of knowledge about and attitudes to invertebrate animals
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190083Identifikátory
SIS: 251202
Kolekce
- Kvalifikační práce [20088]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šípek, Petr
Oponent práce
Janšta, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Ekologická a evoluční biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra zoologie
Datum obhajoby
3. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Hmyz, postoje, znalosti, odpor, strach, krása, důležitost, urbanizace, zážitkové vzdělávací programyKlíčová slova (anglicky)
Insects, attitudes, knowledge, disgust, fear, beauty, importance, urbanization, experiental educational programsTato práce je literární rešerší, ve které si kladu za cíl zpracovat dostupnou literaturu o postojích ke hmyzu, znalostech o hmyzu a o způsobech jakými lze ovlivnit vnímání hmyzu člověkem. V kapitolách zaměřených na postoje ke hmyzu ukazuji, jak emoce odpor a strach vedou k negativním názorům na hmyz a naopak, jak nám vnímání jeho krásy a důležitosti podporuje pozitivní názory na hmyz. V současné době se hodně pozornosti věnuje také postojům veřejnosti ke konzumaci hmyzu, který může být vhodným doplňkem výživy člověka i hospodářských zvířat. V části zaměřené na znalosti ukazuji, jak děti i dospělí zaměňují pravdivé informace o hmyzu s mýty. Často nepřesně rozlišují, co je hmyz a co není, které druhy hmyzu jsou nebezpečné, a které ne. V závěrečných kapitolách představuji literaturu, která se zabývá, jakými způsoby lze ovlivnit postoje ke hmyzu a znalosti o hmyzu. Věnuji se v nich vlivu urbanizace, zážitkových vzdělávacích programů a obrazem hmyzu v kultuře člověka, především v jazyce, poezii, beletrii a výtvarném umění.
This thesis is a literature review that aims to process the available literature on attitudes towards insects, knowledge about insects and the ways in which the perception of insects by humans can be influenced. In the chapters focused on attitudes towards insects, I show how the emotions of disgust and fear lead to negative views of insects and, conversely, how the perception of their beauty and importance promotes positive views of insects. In the knowledge section, I show how people confuse true information about insects with myths, inaccurately distinguishing between what is an insect and what is not, which insects are dangerous and which are not. In the last chapters, I present the literature that deals with the ways in which attitudes towards insects and knowledge about insects can be influenced. I deal with the effect of urbanization, experiential educational programs and the picture of insects in human culture, namely in language, poetry, fictional literature and fine arts