Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem
PISA-like tasks supported by a physics experiment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190329Identifikátory
SIS: 244488
Kolekce
- Kvalifikační práce [11240]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mandíková, Dana
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
5. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
PISA|přírodovědecká gramotnost|fyzikální experiment|výuka fyzikyKlíčová slova (anglicky)
PISA|scientific literacy|physics experiment|physics teaching and learningNázev práce: Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem Autor: Gabriela Štyksová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této diplomové práce byla provedena rešerše uvolněných úloh z mezinárodního šetření PISA (Programme for International Student Assessment), které se zaměřuje na ověřování vědomostí patnáctiletých žáků v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Na základě rešerše bylo vytipováno několik úloh, k nimž se posléze přidaly nové aktivity navržené autorkou práce. Celkem vzniklo 6 aktivit Domeček pro panenky, Klimadiagram 1, Klimadiagram 2, Radioaktivita, Změny teploty a Stíny. Poslední dvě zmíněné aktivity byly vytvořeny na základě PISA úloh, zbylé čtyři jsou výtvorem autorky. Každá aktivita byla zpracována ve formě pracovních listů jednak pro žáky, jednak s řešením a metodickými komentáři pro učitele. Tyto pracovní listy byly otestovány v reálné výuce na gymnáziu a také zhodnoceny učiteli se zkušenostmi s výukou na základní i střední škole. Klíčová slova: PISA, přírodovědná gramotnost, fyzikální experiment, výuka fyziky
Title: PISA-like tasks supported by a physics experiment Author: Gabriela Štyksová Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: As part of this thesis, a search was conducted of released tasks from the international PISA survey (Programme for International Student Assessment) which focuses on testing 15- year-olds' knowledge in reading, mathematics and science literacy. Several tasks were selected on the basis of the research, to which new activities proposed by the author of the thesis were added. The thesis consists of 6 activities Dollhouse, Climadiagram 1, Climadiagram 2, Radioactivity, Temperature changes and Shadows. The last two mentioned activities were created based on PISA tasks, the other four activities were created by author of the thesis. Each activity was prepared in the form of worksheets for students and with solutions and methodical comments for teachers. These worksheets were tested in real teaching at a grammar school and also evaluated by teachers working at primary or secondary schools. Keywords: PISA, scientific literacy, physics experiment, physics teaching and learning