dc.contributor.advisor | Kácovský, Petr | |
dc.creator | Štyksová, Gabriela | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T16:37:36Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T16:37:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/190329 | |
dc.description.abstract | Název práce: Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem Autor: Gabriela Štyksová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této diplomové práce byla provedena rešerše uvolněných úloh z mezinárodního šetření PISA (Programme for International Student Assessment), které se zaměřuje na ověřování vědomostí patnáctiletých žáků v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Na základě rešerše bylo vytipováno několik úloh, k nimž se posléze přidaly nové aktivity navržené autorkou práce. Celkem vzniklo 6 aktivit Domeček pro panenky, Klimadiagram 1, Klimadiagram 2, Radioaktivita, Změny teploty a Stíny. Poslední dvě zmíněné aktivity byly vytvořeny na základě PISA úloh, zbylé čtyři jsou výtvorem autorky. Každá aktivita byla zpracována ve formě pracovních listů jednak pro žáky, jednak s řešením a metodickými komentáři pro učitele. Tyto pracovní listy byly otestovány v reálné výuce na gymnáziu a také zhodnoceny učiteli se zkušenostmi s výukou na základní i střední škole. Klíčová slova: PISA, přírodovědná gramotnost, fyzikální experiment, výuka fyziky | cs_CZ |
dc.description.abstract | Title: PISA-like tasks supported by a physics experiment Author: Gabriela Štyksová Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: As part of this thesis, a search was conducted of released tasks from the international PISA survey (Programme for International Student Assessment) which focuses on testing 15- year-olds' knowledge in reading, mathematics and science literacy. Several tasks were selected on the basis of the research, to which new activities proposed by the author of the thesis were added. The thesis consists of 6 activities Dollhouse, Climadiagram 1, Climadiagram 2, Radioactivity, Temperature changes and Shadows. The last two mentioned activities were created based on PISA tasks, the other four activities were created by author of the thesis. Each activity was prepared in the form of worksheets for students and with solutions and methodical comments for teachers. These worksheets were tested in real teaching at a grammar school and also evaluated by teachers working at primary or secondary schools. Keywords: PISA, scientific literacy, physics experiment, physics teaching and learning | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | PISA|scientific literacy|physics experiment|physics teaching and learning | en_US |
dc.subject | PISA|přírodovědecká gramotnost|fyzikální experiment|výuka fyziky | cs_CZ |
dc.title | Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-05 | |
dc.description.department | Department of Physics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.identifier.repId | 244488 | |
dc.title.translated | PISA-like tasks supported by a physics experiment | en_US |
dc.contributor.referee | Mandíková, Dana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství fyziky pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství fyziky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Název práce: Úlohy typu PISA podpořené fyzikálním experimentem Autor: Gabriela Štyksová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: V rámci této diplomové práce byla provedena rešerše uvolněných úloh z mezinárodního šetření PISA (Programme for International Student Assessment), které se zaměřuje na ověřování vědomostí patnáctiletých žáků v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Na základě rešerše bylo vytipováno několik úloh, k nimž se posléze přidaly nové aktivity navržené autorkou práce. Celkem vzniklo 6 aktivit Domeček pro panenky, Klimadiagram 1, Klimadiagram 2, Radioaktivita, Změny teploty a Stíny. Poslední dvě zmíněné aktivity byly vytvořeny na základě PISA úloh, zbylé čtyři jsou výtvorem autorky. Každá aktivita byla zpracována ve formě pracovních listů jednak pro žáky, jednak s řešením a metodickými komentáři pro učitele. Tyto pracovní listy byly otestovány v reálné výuce na gymnáziu a také zhodnoceny učiteli se zkušenostmi s výukou na základní i střední škole. Klíčová slova: PISA, přírodovědná gramotnost, fyzikální experiment, výuka fyziky | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: PISA-like tasks supported by a physics experiment Author: Gabriela Štyksová Department: Department of Physics Education Supervisor: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Department of Physics Education Abstract: As part of this thesis, a search was conducted of released tasks from the international PISA survey (Programme for International Student Assessment) which focuses on testing 15- year-olds' knowledge in reading, mathematics and science literacy. Several tasks were selected on the basis of the research, to which new activities proposed by the author of the thesis were added. The thesis consists of 6 activities Dollhouse, Climadiagram 1, Climadiagram 2, Radioactivity, Temperature changes and Shadows. The last two mentioned activities were created based on PISA tasks, the other four activities were created by author of the thesis. Each activity was prepared in the form of worksheets for students and with solutions and methodical comments for teachers. These worksheets were tested in real teaching at a grammar school and also evaluated by teachers working at primary or secondary schools. Keywords: PISA, scientific literacy, physics experiment, physics teaching and learning | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |