Odborná francouzština - francouzština didaktisace matematiky
Specialised French - French for the didactisation of mathematics
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190545Identifikátory
SIS: 265433
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Suková Vychopňová, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra francouzského jazyka a literatury
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
francouzština jako cizí jazyk, matematika ve francouzštině, bilingvní gymnázium, francouzská sekce, výuka v cizím jazyce, CLILKlíčová slova (anglicky)
french as a foreign language, mathematics in french, bilingual grammar school, french section, education in foreign language, CLILDiplomová práce se věnuje odborné francouzštině potřebné k didaktisaci matematiky na česko- francouzských sekcích gymnázií. Primárním cílem je identifikace slovní zásoby nezbytné pro výuku matematiky na gymnáziích a vytvoření dvojjazyčné databáze matematické terminologie. Dílčí cíl tvoří popis obsahových rozdílů výuky matematiky v česko-francouzských třídách oproti všeobecným a dále zachycení formálních rozdílů mezi českou a francouzskou matematikou. Pro zasazení problematiky do kontextu je v teoretické části nejprve čtenář seznámen s vývojem výuky cizích jazyků, poté jsou představeny tři metody propojující cizí jazyk s výukou nejazykového předmětu. Konkrétně se jedná o metodu CLIL, jazykovou imerzi a bilingvní výuku. Následně je blíže popsána koncepce studia na česko-francouzských sekcích. V praktické části je nejdříve věnován prostor poznatkům ohledně výuky matematiky ve francouzštině, které byly získány během rozhovorů s frankofonními vyučujícími matematiky ze všech čtyř gymnázií, která v ČR tento typ studia nabízejí. Dále je popsána identifikace potřebné matematické terminologie, která probíhala na základě analýzy Rámcového vzdělávacího programu pro dvojjazyčná gymnázia, školních vzdělávacích programů a autentických výukových materiálů. Poslední část uvádí konkrétní příklady čtení matematického...
The master's thesis is devoted to the specialized French needed for the didacticisation of mathematics in the Czech-French sections of grammar schools. The primary objective is to identify the vocabulary necessary for teaching mathematics at grammar schools and to create a bilingual database of mathematical terminology. The sub-objective is to describe the content differences of mathematics teaching in Czech-French classes compared to general classes and to capture the formal differences between Czech and French mathematics. In order to put the topic in context, the theoretical part first introduces the reader to the development of foreign language teaching, then three methods of linking foreign language with the teaching of a non- language subject are presented. Specifically, the CLIL method, language immersion and bilingual education. Subsequently, the concept of studying in Czech-French sections is described in more detail. In the practical part, firstly, space is devoted to the findings regarding the teaching of mathematics in French, which were obtained during interviews with francophone mathematics teachers from all four grammar schools offering this type of education in the Czech Republic. Furthermore, the identification of the necessary mathematical terminology is described. It is based on...