dc.contributor.advisor | Bajgar, Matěj | |
dc.creator | Sedláček, Dan | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T05:12:44Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T05:12:44Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/190695 | |
dc.description.abstract | Tato práce zkoumá dopad výstavby vysokorychlostních železnic (HSR) na obce v jejich blízkosti a zaměřuje se na heterogenitu těchto dopadů s ohledem na různé charakteristiky těchto dotčených obcí. Soustředí se na linky sítě Shinkansen v Japonsku, které byly postaveny mezi lety 1983 a 2016. Tato práce využívá data na úrovni obcí, získané ze Statistického úřadu Japonska a nově publikovanou metodologii pro kauzální odhad metodou rozdíly v rozdílech se stupňovitým spouštěním projektu. Porovnává obce ležící v blízkosti stanic Shinkansen (ovlivn- ěné výstavbou) s kontrolní skupinou obcí ležících dále od těchto stanic. Studie zjistila signifikantně pozitivní efekty výstavby vysokorychlostních železnic (HSR) na velikost populace, ekonomický výtlak a daňové příjmy v ovlivněných obcích. Bylo zjištěno, že rozdíly v míře dopadu výstavby je možné spojovat s počtem obyvatel ovlivněných obcí. Větší obce zaznamenaly výrazný nárůst průměrných příjmů, zatímco v menších obcích byl dopad výstavby sig- nifikantně menší. Dále bylo zjištěno, že dopad na daňové příjmy byl tažen především chudšími obcemi, zatímco u bohatších obcí byl zaznamenán takřka nulový efekt výstavby. Mezi obcemi, jejichž ekonomika byla zaměřena na služby anebo průmysl, nebyly zaznamenány žádné rozdíly. Klasifikace JEL F12, F21, F23, H25, H71, H87... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis investigates the impact of high-speed rail (HSR) construction on mu- nicipalities in its proximity, focusing on the heterogeneity of these impacts with respect to several municipality characteristics. It focuses on Japan's Shinkansen network lines constructed between 1983 and 2016, using municipality-level data from Statistics Japan and a novel methodology for causal estimation of Difference-in-Difference designs with staggered project launches. It compares municipalities close to Shinkansen stations (impacted by construction) to a control group consisting of municipalities located farther from these stations. The study found significant positive effects of high-speed railway (HSR) construction on population size, economic output, and tax revenue in impacted municipalities. The heterogeneous effects were the most pronounced in the case of municipality size, with larger municipalities seeing substantial increases in per capita income and only marginal impact observed in smaller municipalities where the impact was marginal. Additionally, the impact on tax revenue was mainly driven by lower-income municipalities, while wealthier areas saw no significant change. No differences were noted between service-oriented and industry-oriented municipalities. JEL Classification F12, F21, F23, H25,... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | High-speed railways | en_US |
dc.subject | Shinkansen | en_US |
dc.subject | Japan | en_US |
dc.subject | Construction impact | en_US |
dc.subject | Vysokorychlostní dráhy | cs_CZ |
dc.subject | Shinkansen | cs_CZ |
dc.subject | Japonsko | cs_CZ |
dc.subject | Dopad výstavby | cs_CZ |
dc.title | What influences the impact of high-speed railway construction? | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-11 | |
dc.description.department | Institute of Economic Studies | en_US |
dc.description.department | Institut ekonomických studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 259943 | |
dc.title.translated | Na čem závisí dopady výstavby vysokorychlostních železnic? | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Kúdeľa, Peter | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Economics and Finance | en_US |
thesis.degree.discipline | Ekonomie a finance | cs_CZ |
thesis.degree.program | Economics and Finance | en_US |
thesis.degree.program | Ekonomie a finance | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Institut ekonomických studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Institute of Economic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekonomie a finance | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Economics and Finance | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekonomie a finance | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Economics and Finance | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce zkoumá dopad výstavby vysokorychlostních železnic (HSR) na obce v jejich blízkosti a zaměřuje se na heterogenitu těchto dopadů s ohledem na různé charakteristiky těchto dotčených obcí. Soustředí se na linky sítě Shinkansen v Japonsku, které byly postaveny mezi lety 1983 a 2016. Tato práce využívá data na úrovni obcí, získané ze Statistického úřadu Japonska a nově publikovanou metodologii pro kauzální odhad metodou rozdíly v rozdílech se stupňovitým spouštěním projektu. Porovnává obce ležící v blízkosti stanic Shinkansen (ovlivn- ěné výstavbou) s kontrolní skupinou obcí ležících dále od těchto stanic. Studie zjistila signifikantně pozitivní efekty výstavby vysokorychlostních železnic (HSR) na velikost populace, ekonomický výtlak a daňové příjmy v ovlivněných obcích. Bylo zjištěno, že rozdíly v míře dopadu výstavby je možné spojovat s počtem obyvatel ovlivněných obcí. Větší obce zaznamenaly výrazný nárůst průměrných příjmů, zatímco v menších obcích byl dopad výstavby sig- nifikantně menší. Dále bylo zjištěno, že dopad na daňové příjmy byl tažen především chudšími obcemi, zatímco u bohatších obcí byl zaznamenán takřka nulový efekt výstavby. Mezi obcemi, jejichž ekonomika byla zaměřena na služby anebo průmysl, nebyly zaznamenány žádné rozdíly. Klasifikace JEL F12, F21, F23, H25, H71, H87... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis investigates the impact of high-speed rail (HSR) construction on mu- nicipalities in its proximity, focusing on the heterogeneity of these impacts with respect to several municipality characteristics. It focuses on Japan's Shinkansen network lines constructed between 1983 and 2016, using municipality-level data from Statistics Japan and a novel methodology for causal estimation of Difference-in-Difference designs with staggered project launches. It compares municipalities close to Shinkansen stations (impacted by construction) to a control group consisting of municipalities located farther from these stations. The study found significant positive effects of high-speed railway (HSR) construction on population size, economic output, and tax revenue in impacted municipalities. The heterogeneous effects were the most pronounced in the case of municipality size, with larger municipalities seeing substantial increases in per capita income and only marginal impact observed in smaller municipalities where the impact was marginal. Additionally, the impact on tax revenue was mainly driven by lower-income municipalities, while wealthier areas saw no significant change. No differences were noted between service-oriented and industry-oriented municipalities. JEL Classification F12, F21, F23, H25,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |