Historie českých škol v přírodě a jejich vývoj v posledních 50 letech z pohledu občanů ČR
The History of czech schools in nature and their development over the last 50 years from the perspective of czech citizens
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190791Identifikátory
SIS: 246928
Kolekce
- Kvalifikační práce [8841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bačáková, Radka
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výchova v přírodě, aktivity v přírodě, sporty v příroděKlíčová slova (anglicky)
outdoor education, outdoor activities, outdoor sportsNázev: Historie českých škol v přírodě a jejich vývoj v posledních 50 letech z pohledu občanů ČR Cíl práce: Cílem bakalářské práce bylo zjistit vlastní zkušenost občanů ČR se školou v přírodě. Respondenti byli především dotázáni na cíl školy v přírodě, její formu, obsah a význam. Metody: Tato bakalářská práce je teoreticko-empirickou prací s kvantitativním šetřením, kdy výzkumnou technikou byla online anketa. Anketa měla 24 otázek, na které odpovídalo 151 respondentů, kteří absolvovali základní školu v České republice. Výsledky: Výsledky ukázaly, že většina škol v přírodě dnes trvá kolem jednoho týdne, což je výrazně kratší než v minulosti, kdy mohly trvat i několik týdnů. Nejčastěji se jezdí ve 4. třídě, ale jsou školy, které jezdí pravidelně v každém ročníku. 89,6 % respondentů odpovědělo, že na ŠVP se učili pouze v dopoledních hodinách a vyučování nejčastěji probíhalo uvnitř. Pokud jde o mimoškolní aktivity, respondenti nejčastěji uvedli turistiku a hry v přírodě jako běžné činnosti na školách v přírodě. Socializační cíl ŠVP byl respondenty zdůrazňová jako klíčový, tedy zlepšení vztahů mezi žáky i mezi žáky a učiteli. Další často zmiňovanou hodnotou byla možnost strávit čas v přírodě, což je obzvláště důležité pro děti z městských oblastí. Závěr: Školy v přírodě mají významný přínos pro rozvoj...
Title: The History of czech schools in nature and their development over the past 50 years from the Perspective of czech citizens Aim: The aim of this bachelor thesis was to investigate the personal experiences of Czech citizens with schools in nature. Respondents were primarily asked about the purpose, form, content, and significance of these schools. Methods: This bachelor thesis is a theoretical-empirical work with quantitative research, utilizing an online survey as the research technique. The survey consisted of 24 questions and was completed by 151 respondents who attended primary school in the Czech Republic. Results: The results showed that most schools in nature now last about one week, much shorter than in the past when they could last several weeks. These programs most commonly occur in the 4th grade, but some schools participate annually. 89.6% of respondents said learning took place only in the mornings, mostly indoors. For extracurricular activities, respondents most frequently mentioned hiking and nature games. The socialization goal was highlighted as key, emphasizing improved relationships among students and between students and teachers. Another benefit frequently mentioned was the opportunity to spend time in nature, especially important for urban children. Conclusion: Schools in...