Rozvoj kritického myšlení ve výuce chemie na středních školách
Development of Critical Thinking in Secondary School Chemistry Teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190882Identifikátory
SIS: 251399
Kolekce
- Kvalifikační práce [20096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušková, Svatava
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
13. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kritické myšlení, výuka chemie, aktivizační metody, argumentaceKlíčová slova (anglicky)
critical thinking, Chemistry teaching, activating methods, argumentationDiplomová práce s názvem Rozvoj kritického myšlení ve výuce chemie na středních školách vymezuje termín kritické myšlení, popis jeho významu a soupis zásad a metod pro jeho rozvíjení ve výuce. Definice kritického myšlení je velmi široká, ve výuce jde zejména o argumentaci, kognitivní operace vyššího řádu a badatelské aktivity. Kritické myšlení je silně spojeno s motivací a předchozími znalostmi o daném tématu a je nutné ho opakovaně procvičovat. Na základě literární rešerše byly vytvořeny tři komplexní učební úlohy zaměřené na rozvoj kritického myšlení ve výuce chemie (badatelsky orientovaná laboratorní práce, kritické čtení textu a skupinová práce se zdroji informací). Po ověření ve výuce byly učební úlohy upraveny a vylepšeny do podoby, která je součástí příloh práce. Klíčová slova kritické myšlení, výuka chemie, aktivizační metody, argumentace
The diploma thesis, titled "Development of Critical Thinking in Secondary School Chemistry Teaching," presents a literary research about its key components. These include the definition of critical thinking, its significance, and a compilation of principles and methods dedicated to fostering its growth in teaching. While the definition of critical thinking is very broad, key areas include argumentation, higher-order thinking skills, and inquiry-based activities. Critical thinking is linked to both motivation and prior knowledge of a given subject, it is necessary to train it repeatedly. Based on the literary research, three comprehensive learning activities were created to facilitate the development of critical thinking within Chemistry teaching. These activities were tested in Chemistry lessons and were improved based on feedback received from the students. The finalized versions of these activities are a part of the diploma thesis. Key words critical thinking, Chemistry teaching, activating methods, argumentation