Pragmatická analýza simulovaných rozhovorů na Lince bezpečí
Pragmatic analysis of practice talks of Safety Line
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19101Identifikátory
SIS: 67638
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
15. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce se zabývá pragmatickou a stylistickou analýzou simulovaných rozhovorů Linky bezpečí pro děti a mládež (LB). V rámci této pražské telefonické krizové linky byl mapován a hodnocen mluvený projev. V první části je podáván výklad psychologických pojmů, jako je krize, krizová intervence, které jsou pro pochopení jazykové analýzy nezbytné a souhrn všech možných proměnných, které mohou mít na jazykový projev a pracovníka LB vliv. Jedná se o specifikum telefonické komunikace a o dorozumívání s mladým člověkem v obtížné životní situaci. Na základě nahrávek cvičných hovorů na LB je provedena analýza, zhodnocení a uplatnění psychologických a jazykových strategií (mluvních aktů) při práci s volajícím mladšího věku. Klasifikace takto získaných dat umožňuje efektivnější způsob předání zkušeností v pozdějším didaktickém využití nejen pro další vzdělávání pracovníků, ale i ve školách. Práce dokazuje vysokou individuálnost a variabilitu projevů všech pracovníků LB navzdory jejímu institucionalizovanému pojetí a jednotným principům telefonní krizové intervence.
Diploma work deals with pragmatic and stylistic anaylisis of practice talks of a Safety Line for children and adolescents. Its aim was to map and to valorize spoken speech in the frame of telephonic helpline in Prague. There is a interpretation of psychologic conceptions like a crisis, crisis intervention at the first part, which are for understending of language analysis necessery and summary of variables, which can influence language speech of consultants of the Safety Line. I mean specific of telephone communication and understanding with a man in difficult life situation. Analysis, valorizing and exercise of psychologic and language strategies (speech acts) during work with childeren is done on the basis of records of exercise talks on the Safety Line. Classification of this way acquired data make more effective method of handover of experiences in future didactic use not only for education of consultants of the Safety Line but also in schools. This work demonstrates high individuality and variability of speech of all consultants of the Safety Line in spite of his institutional conception and uniform principles of telefonie crisis intervention.