Subkultury ve fotografii: K-popoví fanoušci
Subcultures in photography|: K-pop fans
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191045Identifiers
Study Information System: 263216
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Lábová, Sandra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies:Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
17. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
K-pop, subkultura, populární hudba, Jižní Korea, dokumentární fotografie, tanecKeywords (English)
K-pop, subculture, popular music, South Korea, documentary photography, danceTato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání fenoménu subkultur ve fotografii, přičemž klade zvláštní důraz na subkulturu fanoušků K-popu. K-pop, významný představitel moderní populární hudby a kultury Jižní Koreje, se stal globálním fenoménem, jehož vliv přesahuje kulturní a geografické hranice a formuje unikátní komunitu svých příznivců. Práce analyzuje, jak fotografie jako médium zachycuje dynamiku a estetiku subkultur a zároveň slouží jako dokumentace jejich sociálních a kulturních aspektů. Výstupem teoretické části je vymezení pojmu subkultura a zasazení K-popu do této definice. Dále také představuje způsoby a žánry, prostřednictvím kterých se subkultury nejčastěji zachycují a techniky, které se při spolupráci s uzavřenými skupinami ukazují jako funkční.
This bachelor thesis focuses on the exploration of subcultures in photography, placing particular emphasis on the subculture of K-pop fans. K-pop, a prominent representative of modern popular music and South Korean culture, has become a global phenomenon whose influence exceeds cultural and geographical boundaries, forming a unique community of its followers. The thesis analyzes how photography as a medium captures the dynamics and aesthetics of subcultures while serving as documentation of their social and cultural aspects. The output of the theoretical part defines the concept of subculture and situates K-pop within this definition. It also presents the methods and genres through which subcultures are most commonly captured and the techniques that prove functional in collaboration with closed groups.