Československý pop jako nástroj propagandy: Případová studie hudebního měsíčníku Melodie mezi lety 1971-1973
Czechoslovak Pop as a Tool of Propaganda: A Case Study of the Music Magazine Melodie between 1971 and 1973
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191301Identifikátory
SIS: 262945
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bednařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kultura, populární hudba, normalizace, časopis Melodie, komunismus, analýzaKlíčová slova (anglicky)
Culture, popular music, normalization, Melodie magazine, communism, analysisTato bakalářská práce se zabývá významem populární hudby jako prostředku státní ideologie k posílení moci na pozadí událostí přelomu 60. a 70. let 20. století v Československu. Konkrétně je analyzováno normalizační období mezi lety 1971-1973 na stránkách hudebního měsíčníku Melodie. Teoretická část práce je věnována vlivu masových médii, kritice masové kultury a charakteristice populární kultury v komunistickém Československu. V metodologické části je definována analytická strategie k identifikaci bílé a černé propagandy v časopise Melodie. Aplikovanou výzkumnou metodou je hermeneutická obsahová analýza mediálních sdělení. Analytická část se zaměřuje na identifikaci prvků propagandy ve vybraných článcích časopisu Melodie. Reflexe hudební tvorby během normalizace v Československu zahrnovala různorodé přístupy a postoje k populární hudbě. Populární hudba se ve zkoumaných mediálních sdělení projevuje převážně jako stabilizační prvek pro socialismus. Tato práce přispívá k hlubšímu pochopení role populární hudby v socialistickém Československu.
This bachelor thesis deals with the significance of popular music as a means of state ideology to strengthen power against the background of the events of the late 1960s and 1970s in Czechoslovakia. Specifically, the normalization period between 1971-1973 is analyzed in the pages of the music monthly Melodie. The theoretical part of the thesis is devoted to the influence of mass media, the criticism of mass culture and the characteristics of popular culture in communist Czechoslovakia. The methodological part defines an analytical strategy to identify white and black propaganda in Melodie magazine. The applied research method is hermeneutic content analysis of media messages. The analytical part focuses on the identification of propaganda elements in selected articles of Melodie magazine. The reflection on music production during the normalization period in Czechoslovakia included a variety of approaches and attitudes towards popular music. In the media messages examined, popular music appears predominantly as a stabilizing element for socialism. This thesis contributes to a deeper understanding of the role of popular music in socialist Czechoslovakia.