Reflektivní aktivity ve výuce literatury
Literary Response Activities in Teaching Literature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19135Identifikátory
SIS: 67587
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Peterka, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
14. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce Reflektivní aktivity ve výuce literatury se zabývá aplikací literární reflexe do hodin literatury na českých školách. Reflexi definuje na základě transakční teorie Louise Rosenblattové. Teoretická část vysvětluje, jak může zavedení reflektivních aktivit obohatit hodiny literatury z různých hledisek, např. motivace, tvořivost, paměť, estetické vnímání a doznívání. Argumenty pro aplikaci nachází také v požadavcích Rámcových vzdělávacích programů pro ZS a gymnázia. Další kapitoly se věnují praktické aplikaci aktivit ve třídě - uvádí metody jejich zavádění (tvorba pravidel, modelování aktivit, pravidla tvořivého vyučování) a podrobně popisují vybrané aktivity, např. dramatizaci, mapování příběhu, zápisy do čtenářského deníku aj. Teoretické poznatky si autorka ověřila v praxi při výuce na gymnáziu a poslední část práce popisuje tuto zkušenost. Přílohy obsahují několik užitečných pracovních listů k reflektivním aktivitám.
The diploma thesis Literary Response Activities in Teaching Literature deals with the application of literary response in Czech schools. Literary response is defined on the basis of Louise Rosenblatt's transactional theory. The theoretical part explains by which means response activities can enrich teaching literature as they influence motivation, creativity, memorising, aesthetic perception and aesthetic fading. The supportive arguments for the application are also found in Framework Educational Programs for the secondary level. Other chapters focus on the practical approach. There are methods for successful introduction of responding in a classroom, such as making rules, process modeling and rules for creative education. They are followed by several activities described in detail, e.g. dramatization, story mapping, reading logs etc. The author tested the theoretical knowledge in teaching practice, and the last part depicts her experience. The Appendices contain a few useful worksheets on response activities.