Obraz v textu, text v obraze. Literatura a výtvarné umění v románu Todo Modo Leonarda Sciascii
Image in Text, Text in Image. Literature and Visual Art in Leonardo Sciascia's novel Todo Modo
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191588Identifikátory
SIS: 249639
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žáčková, Magdalena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
italská literatura|vizuální umění|Leonardo Sciascia|Todo Modo|intertextualitaKlíčová slova (anglicky)
italian literature|visual art|Leonardo Sciascia|Todo Modo|intertextualityDílo Leonarda Sciasci je charakteristické svou komplexností a výjimečnou bohatostí intertextuality, to jak citací a aluzí na jiná literární díla, tak i na objekty výtvarného umění. Diplomová práce se tematicky věnuje vztahu mezi literaturou a výtvarným uměním: na základě podrobné analýzy románu Todo Modo, který pro svoji intertextuální bohatost lze považovat za autorovo vrcholné dílo a reprezentativní ukázku různorodosti užití a funkcí vizuality v literárním díle, se snaží ukázat, jak autor mnohostranně pracuje s citacemi či aluzemi na díla výtvarného umění, jak užívá vizuální médium k charakteristice prostředí, k popisu postav, k fokalizaci vyprávění, jako paratext, a především ke zprostředkování další významové úrovně románu (slovy autora k "vyjádření nevyjádřitelného") a k potvrzení analogie románu k jinému literárnímu dílu. Záměrem je nejen snaha interpretovat "zprávu" sdělovanou prostřednictvím vizuální intertextuality, ale také ukázat do jaké míry je samo vizuální médium v literárním textu nositelem významu, nakolik je důležité k pochopení intentio operis; a nabídnout tak nový klíč k analýze literárního díla.
Leonardo Sciascia's work is characterized by its complexity and exceptional richness of intertextuality, both with quotations and allusions to other literary works and to objects of visual art. This diploma thesis is devoted to the relationship between literature and visual art: based on a detailed analysis of the novel Todo Modo, which due to its intertextual richness can be considered the author's masterpiece and a representative example of the diversity of use and functions of visuality in a literary work, it tries to show the multifaceted way in which the author uses quotations or allusions to works of art, how he uses the visual medium to characterize the environment, to describe the characters, to focalize the narrative, as a paratext, and above all to mediate another level of meaning in the novel (in the words of the author to "express the inexpressible") and to confirm the analogy of the novel to another literary work. The intention is not only to try to interpret the "message" communicated through visual intertextuality, but also to show to what extent the visual medium itself is the bearer of meaning in the literary text, how important it is for understanding the intentio operis; and thus offer a new key to the analysis of a literary work.