Diktát krásy jako klíčové téma v próze s dívčí hrdinkou
The dictate of beauty as a subject-matter in the prose with a teenage heroine
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19159Identifikátory
SIS: 67585
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mocná, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
14. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Diplomová práce je zaměřena na žánr literatury pro dívky. Rozebírá, jakým způsobem se projevuje diktát krásy v románech pro dívky a jakých změn tato otázka doznala v průběhu posledních padesáti let. Práce mapuje přehled témat, která se v románech pravidelně objevují, tematický vývoj žánru a změny, jež nastaly během pěti desetiletí. Významná část je věnována postavě, její kompozici a proměně, vlivu krásy, který se odráží v pohledu na postavu. Práci završuje rozbor konkrétních děl autorů A. Santarové, I. Hercíkové, S. Rudolfa a L. Lanczové, který se zabývá zobrazením krásy. K dokreslení aktuální situace čtenářské úrovně žánru literatury pro dívky je připojen rozbor ankety, předložený na ZŠ, gymnáziu a čtenářském serveru Lenky Lanczové.
The thesis is focused on the genre o f literature for girls. It examines how the dictate of beauty is reflected in the novels for girls and what changes were made in this matter during the last fifty years. The thesis gives an overview of topics that appear regularly in novels, of the thematic development of the genre and of the changes that occurred during the last five decades. A significant part is devoted to a character, its composition and transformation, as well as to the effect of beauty, which is reflected in how the character is perceived. The thesis is completed by an analysis of the display of beauty in specific works of A. Santarová, I. Hercíková, S. Rudolf and L. Lanczová. In order to illustrate the current average reader o f this literature genre for girls, the analysis of a questionnaire submitted at a secondary school, a high school and at the forum of Lenka Lanczová's website is added.