Problematika zařazení ekologického zemědělství a potravinářského průmyslu do výuky přírodopisu a biologie na základních a středních školách
The issue of inclusion of organic agriculture and food industry in the teaching of natural science and biology at primary and secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19173Identifikátory
SIS: 66857
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
19. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se snaží zabývat ekologickým zemědělstvím z holistického pohledu. Jsou zde proto nejen zmíněny teze, současný stav a platná legislativa v České republice a Evropské unii, ale toto téma je pojato v širších souvislostech. Jsou tu uvedeny návaznosti na související témata, jako jsou aditiva v potravinách, transgenní organismy (GMO) a Fair Trade. Primárním cílem je poskytnout učitelům biologie na základních a středních školách několik možností, jak mohou tuto problematiku podat žákům a studentům ve svých hodinách. Ukazuje se, že výchova k udržitelnému vývoji je jedním ze základních kamenů vzdělání moderního člověka. Cíle této diplomové práce jsou: 1) Vytipovat možnosti zařazení tématu ekologického zemědělství do výuky biologie a v mezipředmětových tématech, v souladu s platnými Rámcovými vzdělávacími programy pro základní školy a gymnázia. 2) Vytvoření výukových materiálů na téma ekologické zemědělství (v aplikaci Microsoft PowerPoint vytvořit prezentaci pro učitele, vytvořit či upravit didaktické hry a aktivity) použitelných ve výuce. 3) Odzkoušení vytvořených výukových materiálů ve výuce. Pro splnění cíle číslo 1 byly stanoveny dvě pracovní hypotézy: 1. Učitelé přírodopisu či biologie na ZŠ a SŠ nezařazují do své výuky problematiku ekologického zemědělství. 2. Žáci vědí, co jsou to...
This thesis called The issue of inclusion of organic agriculture and food industry in the teaching of natural science and biology at primary and secondary schools deals with organic farming, its present situation and current legislation in the Czech Republic and the European Union. The theme of organic farming and organic food is conceived in a broader context and it is followed by other related topics, such as food additives, transgenic organisms (GMOs) and Fair Trade. The primary objective is to provide to biology teachers in primary and secondary schools guidance on how to present this issue to their pupils and students. Based on the results of a questionnaire survey two hypotheses were verified: 1. Students know what the organic food is and can enumerate the basic tenets of organic farming. 2. Teachers of natural science and biology at the primary and secondary schools do not include organic farming issues in their lessons. Both hypotheses háve been refuted. Objectives of this thesis are: 1) To identify options of including the topič of organic farming in the teaching of biology and cross subjects, in accordance with Educational Programmes for elementary and secondary schools. 2) To create educational materials about organic farming (Microsoft PowerPoint presentation for teachers; to create or modify...