Animace grafových algoritmů v MonoGame
Animation of Graph Algorithms in MonoGame
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192056Identifiers
Study Information System: 264062
Collections
- Kvalifikační práce [11244]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science with specialisation in Computer Graphics, Vision and Game Development
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
28. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
grafy|grafové algoritmy|kompilátor|MonoGameKeywords (English)
graphs|graph algorithms|compiler|MonoGameVýstupem této bakalářské práce je výukový program zaměřený na grafové algoritmy, který je určen pro použití na technicky zaměřených středních a vysokých školách. Součástí programu je proprietární jazyk Cb, který je použit pro psaní již zmíněných grafových algoritmů. V textu této práce se budeme bavit o zpracovávání a prezentování algroritmů uživateli, tedy se podíváme na kompilátor a jeho konstrukci a na krokování algoritmů při běhu programu. Dále jsme pro vykreslování grafů využili pružinkového algoritmu pro automatické generování jeho rozložení do okna aplikace. 1
The result of this bachelor thesis is an application for teaching graph algorithms intended to be used at technically oriented high schools and universities. The application comes with a proprietary language Cb, which is used to write before mentioned graph algorithms. In this text we shall discuss processing and presentation of algorithms, thus we will take a look at compiler and its construction and stepping of algorithms during run time. To draw the graphs we use force-directed graph drawing algorithms for generating the layout of graphs automatically on a computer screen. 1