dc.contributor.advisor | Bezdíček, Ondřej | |
dc.creator | Laštůvková, Viktorie | |
dc.date.accessioned | 2024-07-20T06:34:30Z | |
dc.date.available | 2024-07-20T06:34:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192168 | |
dc.description.abstract | The present bachelor thesis deals with the estimation of premorbid intelligence as a method used in the diagnosis of neurodegenerative diseases. Its aim was to test whether the CRIq inventory would hold up in estimating premorbid intelligence compared to a traditional method based on reading irregular words. The theoretical part of the paper includes a detailed definition of the concepts of intelligence, premorbid intelligence and cognitive reserve, discusses the relationships between them, describes the historical development of the measurement of these constructs and presents current knowledge about them. The empirical part presents the results of the analysis of data obtained by administering the CRIq inventory, the word reading test, and the intelligence test to healthy individuals between the ages of 18 and 60. In the research part, the resulting IQ scores obtained by each method were compared, and regression and correlation analyses were performed. Based on the results of the statistical analysis of the data, it was concluded that the CRIq inventory would hold up as a method of measuring premorbid intelligence. This paper should provide an overview of both traditional and modern methods currently used in the field of estimating premorbid intelligence, highlight the importance of developing... | en_US |
dc.description.abstract | Předkládaná bakalářská práce se věnuje odhadu premorbidní inteligence jako metodě využívané v diagnostice neurodegenerativních onemocnění. Jejím cílem bylo otestovat, zda by inventář CRIq obstál v tradiční metod založenou na čtení nepravidelných slov. Teoretická část práce zahrnuje podrobnou definici pojmů inteligence, premorbidní inteligence a kognitivní rezerva, zabývá se vztahy mezi nimi, popisuje historický vývoj měření těchto konstruktů a představuje o nic Empirická část předkládá výsledky analýzy dat získaných administrací inventáře CRIq, testu čtení slov a inteligenčního testu zdravým osobám ve věkovém rozmezí 18 až 60 let. V výzkumné části byly srovnávány výsledné získané IQ skó provedena regresní a korelační analýza. Na základě výsledků statistické analýzy dat bylo usouzeno, že inventář CRIq by jako metoda měření premorbidní inteligence obstál. Práce by měla poskytnout přehled jak o tradičních, tak i moderních a aktuálně využívaných metodách oblasti odhadu premorbidní inteligence, zdůraznit důležitost rozvoje nových metod a dalšího této oblasti a představit možnou alternativní metodu CRIq, která byla doposud využívána pro účely zhodnocení k Klíčová slova: onemocnění, měření inteligence | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | premorbid intelligence|cognitive reserve|intelligence|neurodegenerative diseases|measurement of intelligence | en_US |
dc.subject | premorbidní inteligence|kognitivní rezerva|inteligence|neurodegenerativní onemocnění|měření inteligence | cs_CZ |
dc.title | Měření premorbidní inteligenční úrovně pomocí inventáře pro kognitivní rezervu (CRIq) a jeho srovnání s českým testem čtení (NART/CART) a fluidní úrovní inteligence | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-20 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 260624 | |
dc.title.translated | Measurement of premorbid intelligence level using the Cognitive Reserve Inventory (CRIq) and its comparison with the Czech Reading Test (NART/CART) and fluid intelligence level | en_US |
dc.contributor.referee | Goláňová, Ivana | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná bakalářská práce se věnuje odhadu premorbidní inteligence jako metodě využívané v diagnostice neurodegenerativních onemocnění. Jejím cílem bylo otestovat, zda by inventář CRIq obstál v tradiční metod založenou na čtení nepravidelných slov. Teoretická část práce zahrnuje podrobnou definici pojmů inteligence, premorbidní inteligence a kognitivní rezerva, zabývá se vztahy mezi nimi, popisuje historický vývoj měření těchto konstruktů a představuje o nic Empirická část předkládá výsledky analýzy dat získaných administrací inventáře CRIq, testu čtení slov a inteligenčního testu zdravým osobám ve věkovém rozmezí 18 až 60 let. V výzkumné části byly srovnávány výsledné získané IQ skó provedena regresní a korelační analýza. Na základě výsledků statistické analýzy dat bylo usouzeno, že inventář CRIq by jako metoda měření premorbidní inteligence obstál. Práce by měla poskytnout přehled jak o tradičních, tak i moderních a aktuálně využívaných metodách oblasti odhadu premorbidní inteligence, zdůraznit důležitost rozvoje nových metod a dalšího této oblasti a představit možnou alternativní metodu CRIq, která byla doposud využívána pro účely zhodnocení k Klíčová slova: onemocnění, měření inteligence | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present bachelor thesis deals with the estimation of premorbid intelligence as a method used in the diagnosis of neurodegenerative diseases. Its aim was to test whether the CRIq inventory would hold up in estimating premorbid intelligence compared to a traditional method based on reading irregular words. The theoretical part of the paper includes a detailed definition of the concepts of intelligence, premorbid intelligence and cognitive reserve, discusses the relationships between them, describes the historical development of the measurement of these constructs and presents current knowledge about them. The empirical part presents the results of the analysis of data obtained by administering the CRIq inventory, the word reading test, and the intelligence test to healthy individuals between the ages of 18 and 60. In the research part, the resulting IQ scores obtained by each method were compared, and regression and correlation analyses were performed. Based on the results of the statistical analysis of the data, it was concluded that the CRIq inventory would hold up as a method of measuring premorbid intelligence. This paper should provide an overview of both traditional and modern methods currently used in the field of estimating premorbid intelligence, highlight the importance of developing... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |