Zobrazit minimální záznam

Measurement of premorbid intelligence level using the Cognitive Reserve Inventory (CRIq) and its comparison with the Czech Reading Test (NART/CART) and fluid intelligence level
dc.contributor.advisorBezdíček, Ondřej
dc.creatorLaštůvková, Viktorie
dc.date.accessioned2024-07-20T06:34:30Z
dc.date.available2024-07-20T06:34:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192168
dc.description.abstractThe present bachelor thesis deals with the estimation of premorbid intelligence as a method used in the diagnosis of neurodegenerative diseases. Its aim was to test whether the CRIq inventory would hold up in estimating premorbid intelligence compared to a traditional method based on reading irregular words. The theoretical part of the paper includes a detailed definition of the concepts of intelligence, premorbid intelligence and cognitive reserve, discusses the relationships between them, describes the historical development of the measurement of these constructs and presents current knowledge about them. The empirical part presents the results of the analysis of data obtained by administering the CRIq inventory, the word reading test, and the intelligence test to healthy individuals between the ages of 18 and 60. In the research part, the resulting IQ scores obtained by each method were compared, and regression and correlation analyses were performed. Based on the results of the statistical analysis of the data, it was concluded that the CRIq inventory would hold up as a method of measuring premorbid intelligence. This paper should provide an overview of both traditional and modern methods currently used in the field of estimating premorbid intelligence, highlight the importance of developing...en_US
dc.description.abstractPředkládaná bakalářská práce se věnuje odhadu premorbidní inteligence jako metodě využívané v diagnostice neurodegenerativních onemocnění. Jejím cílem bylo otestovat, zda by inventář CRIq obstál v tradiční metod založenou na čtení nepravidelných slov. Teoretická část práce zahrnuje podrobnou definici pojmů inteligence, premorbidní inteligence a kognitivní rezerva, zabývá se vztahy mezi nimi, popisuje historický vývoj měření těchto konstruktů a představuje o nic Empirická část předkládá výsledky analýzy dat získaných administrací inventáře CRIq, testu čtení slov a inteligenčního testu zdravým osobám ve věkovém rozmezí 18 až 60 let. V výzkumné části byly srovnávány výsledné získané IQ skó provedena regresní a korelační analýza. Na základě výsledků statistické analýzy dat bylo usouzeno, že inventář CRIq by jako metoda měření premorbidní inteligence obstál. Práce by měla poskytnout přehled jak o tradičních, tak i moderních a aktuálně využívaných metodách oblasti odhadu premorbidní inteligence, zdůraznit důležitost rozvoje nových metod a dalšího této oblasti a představit možnou alternativní metodu CRIq, která byla doposud využívána pro účely zhodnocení k Klíčová slova: onemocnění, měření inteligencecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpremorbid intelligence|cognitive reserve|intelligence|neurodegenerative diseases|measurement of intelligenceen_US
dc.subjectpremorbidní inteligence|kognitivní rezerva|inteligence|neurodegenerativní onemocnění|měření inteligencecs_CZ
dc.titleMěření premorbidní inteligenční úrovně pomocí inventáře pro kognitivní rezervu (CRIq) a jeho srovnání s českým testem čtení (NART/CART) a fluidní úrovní inteligencecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-20
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260624
dc.title.translatedMeasurement of premorbid intelligence level using the Cognitive Reserve Inventory (CRIq) and its comparison with the Czech Reading Test (NART/CART) and fluid intelligence levelen_US
dc.contributor.refereeGoláňová, Ivana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná bakalářská práce se věnuje odhadu premorbidní inteligence jako metodě využívané v diagnostice neurodegenerativních onemocnění. Jejím cílem bylo otestovat, zda by inventář CRIq obstál v tradiční metod založenou na čtení nepravidelných slov. Teoretická část práce zahrnuje podrobnou definici pojmů inteligence, premorbidní inteligence a kognitivní rezerva, zabývá se vztahy mezi nimi, popisuje historický vývoj měření těchto konstruktů a představuje o nic Empirická část předkládá výsledky analýzy dat získaných administrací inventáře CRIq, testu čtení slov a inteligenčního testu zdravým osobám ve věkovém rozmezí 18 až 60 let. V výzkumné části byly srovnávány výsledné získané IQ skó provedena regresní a korelační analýza. Na základě výsledků statistické analýzy dat bylo usouzeno, že inventář CRIq by jako metoda měření premorbidní inteligence obstál. Práce by měla poskytnout přehled jak o tradičních, tak i moderních a aktuálně využívaných metodách oblasti odhadu premorbidní inteligence, zdůraznit důležitost rozvoje nových metod a dalšího této oblasti a představit možnou alternativní metodu CRIq, která byla doposud využívána pro účely zhodnocení k Klíčová slova: onemocnění, měření inteligencecs_CZ
uk.abstract.enThe present bachelor thesis deals with the estimation of premorbid intelligence as a method used in the diagnosis of neurodegenerative diseases. Its aim was to test whether the CRIq inventory would hold up in estimating premorbid intelligence compared to a traditional method based on reading irregular words. The theoretical part of the paper includes a detailed definition of the concepts of intelligence, premorbid intelligence and cognitive reserve, discusses the relationships between them, describes the historical development of the measurement of these constructs and presents current knowledge about them. The empirical part presents the results of the analysis of data obtained by administering the CRIq inventory, the word reading test, and the intelligence test to healthy individuals between the ages of 18 and 60. In the research part, the resulting IQ scores obtained by each method were compared, and regression and correlation analyses were performed. Based on the results of the statistical analysis of the data, it was concluded that the CRIq inventory would hold up as a method of measuring premorbid intelligence. This paper should provide an overview of both traditional and modern methods currently used in the field of estimating premorbid intelligence, highlight the importance of developing...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV