Partikule z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka
Particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192172Identifiers
Study Information System: 265086
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Kopřivová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Bohemistics for Foreigners
Department
Institute of Czech and Deaf Studies
Date of defense
12. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
partikule|referenční popis SERR|učebnice češtiny pro cizince|dotazníkové šetření|lingvodidaktická doporučeníKeywords (English)
particles|reference description CEFR|Czech textbooks for foreigners|language acquisition|lingual-didactic recommendationsBakalářská práce se zabývá problematikou partikulí z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka. Slovní druh partikule je poněkud opomíjen, přestože jde o jazykové prostředky často se vyskytující v mluveném projevu, kterým by ve výuce češtiny pro cizince měla být věnována větší pozornost. Cílem práce je zjistit, jak a do jaké míry jsou partikule zapojovány do výuky a do vybraných učebnic češtiny pro cizince, ať už textů, či případně také cvičení, a na základě výsledku šetření nabídnout strategie pro zlepšení osvojování partikulí cizinci. Teoretická část BP uvádí různé přístupy k partikulím, jejich vymezení v jazykovědných pracích a též jejich užití v mluveném i psaném diskursu. Dále je pozornost věnována problematice akvizice českých partikulí, přičemž důraz je na referenční popis češtiny dle SERR. Praktická část obsahuje analýzu vybraných učebnic a dotazníkové šetření mezi studenty češtiny pro cizince. Klíčová slova partikule, referenční popis SERR, učebnice češtiny pro cizince, dotazníkové šetření, lingvodidaktická doporučení
This bachelor thesis deals with the issue of particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language. The part of speech particle is somewhat neglected, even though it is a language device often found in spoken speech that should be given more attention in linguistic works and the teaching of Czech for foreigners. The aim of this thesis is to find out how and to what extent particles are included in teaching and selected textbooks of Czech for foreigners both in texts and exercises, and based on the result of the research to offer strategies for improving particle learning. The theoretical part of the thesis presents various approaches to particles, their definition and their use in spoken and written discourse. Furthermore, attention is paid to the issue of acquiring Czech particles, while emphasis is placed on the reference description of Czech according to CEFR. The practical part contains an analysis of selected textbooks and a questionnaire survey among students of Czech for foreigners. Key words particles, reference description CEFR, textbooks of Czech for foreigners, questionnaire survey, linguodidactic recommendations