Dřevořez a dřevoryt v Číně 20. století, jejich vývoj a využití
Woodcut and Woodblock Printing in 20th Century China, its Evolution and Usage
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192199Identifiers
Study Information System: 266560
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Lomová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Chinese Studies
Department
Department of Sinology
Date of defense
18. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dřevoryt|dřevořez|čínské umění|moderní Čína|Lu XunKeywords (English)
woodcut|woodblock printing|Chinese art|Modern China|Lu XunPráce se zabývá vývojem a využitím dvou uměleckých technik, dřevořezu a dřevorytu, v Číně ve 20. století. Klade si otázku, jak definovat obě techniky a jaká měly specifika v čínském prostředí. Studie představí válečná a revoluční období v Číně 20. století skrze vizuální informace předávané pomocí dřevorytů a dřevořezů. Zároveň analyzuje propagandistický charakter tehdejších tisků a zohlední soudobé přemýšlení o budoucím vývoji Číny, jak nám jej zprostředkovávají například texty Lu Xuna 魯迅 (1881-1936). Práce konkrétně přiblíží především Hnutí za moderní dřevoryt (Xinxing muke banhua yundong 新興木刻版畫運動) a Hnutí za nové novoroční obrázky (Xin nianhua yundong 新年畫運動), pojedná o jejich vztahu k čínskému lidovému umění a japonským dřevořezům na straně jedné, a na straně druhé k evropské avantgardě. V závěrečných pasážích se práce zaměří také na vlivy sériové výroby na podobu těchto tisků v moderní Číně, které rozebere ve vztahu k politickým zvratům 20. století. Klíčová slova dřevoryt, dřevořez, čínské umění, moderní Čína, Lu Xun
This thesis examines the development and use of two artistic techniques, woodcut and woodblock, in China in the 20th century. It explores ways to define the two techniques and what specifics they had in the Chinese environment. The study introduces the war and revolutionary periods in 20th century China through the visual information conveyed through woodblock and woodcut prints. It also analyses the propagandistic nature of the prints from the given period. Furthermore, it takes into account the concerns about China's future development as conveyed at that time, for example, in the texts of Lu Xun 魯迅 (1881-1936). In particular, the thesis will focus on introducing the Modern Woodcut Movement (Xinxing muke banhua yundong 新興木刻版畫運動) and the New Year Pictures Movement (Xin nianhua yundong 新 年 畫 運 動 ). Their relationship to Chinese folk art and Japanese woodblock prints on the one hand, and to the European avant-garde on the other is among the concerned topics. In the final passages, the thesis will also elaborate on mass production and its relationship to these modern Chinese prints. This will be framed within relations to the political upheavals of the 20th century. Keywords woodcut, woodblock printing, Chinese art, Modern China, Lu Xun