Mezinárodní hudební festival Pražské jaro v roce 1990
The Prague Spring International Music Festival in 1990
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192202/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192202Identifikátory
SIS: 257261
Kolekce
- Kvalifikační práce [23795]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Zdrálek, Vít
Oponent práce
Kratochvíl, Matěj
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
20. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Pražské jaro|hudební festival|Rafael Kubelík|Rudolf Firkušný|Leonard Bernstein|orální historie|financování|dramaturgieKlíčová slova (anglicky)
Prague Spring|music festival|Rafael Kubelík|Rudolf Firkušný|Leonard Bernstein|oral history|funding|dramaturgyBakalářská práce pojednává o fungování Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro v období po sametové revoluci. V květnu a červnu roku 1990 se konal 45. ročník festivalu v atmosféře kulturně-politických změn, které zásadně ovlivnily vyjednávání o jeho nové podobě a následném směřování v nadcházejících letech, a to nejen po stránce dramaturgické, ale i finanční a personální. Tyto proměny bylo možné sledovat na základě změn v programu festivalu, jehož několik verzí je uchováno v Archivu Pražského jara, dále dle studia archiválií a dobového tisku. Pro potřeby této práce byl vytvořen i finální revidovaný program 45. ročníku festivalu, který opravuje a doplňuje údaje uvedené na webových stránkách festivalu. Práce vsazuje získaný materiál do širších teoretických rámců ekonomické transformace, změn v oblasti firemní kultury, ale i muzikologické reflexe vývoje hudebních festivalů a institucí. Nezanedbatelné místo při utváření obrazu minulosti měly vzpomínky jak organizátorů, tak účastníků festivalu z řad hudebníků, se kterými byly vedeny rozhovory. Proměny v dramaturgii jsou sledovány na příkladu několika koncertů, které se zapsaly do vzpomínek pamětníků nebo se jinak výrazně objevovaly v dobovém tisku. Změny v oblasti financování, které se dle archivních dokumentů podařilo vysledovat a identifikovat,...
The bachelor thesis deals with the functioning of the Prague Spring International Music Festival in the period after the Velvet Revolution. In May and June 1990, the 45th edition of the festival took place in an atmosphere of cultural and political changes that fundamentally influenced the negotiations on its new form and subsequent direction in the coming years, not only in terms of dramaturgy, but also financial and personnel. These changes could be traced on the basis of changes in the festival programme, several versions of which are preserved in the Archive of Prague Spring, as well as by studying archival documents and the contemporary press. For the purposes of this thesis, a final revised programme of the 45th edition of the festival has been created, which corrects and supplements the information on the festival's website. The thesis situates the material gathered within the broader theoretical frameworks of economic transformation, changes in corporate culture, and musicological reflection on the development of music festivals. The recollections of both the organisers and the musician participants of the festival, who were interviewed, played a significant role in shaping the picture of the past. The changes in the dramaturgy are traced by the example of several concerts that were...