Umění ve výtvarné výchově
Art in Art Education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192664Identifikátory
SIS: 120225
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šobáňová, Petra
Vartecká, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika výtvarné výchovy
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
29. 8. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Obraz, výtvarné umění, vizuální kultura, výtvarná výchova, kurikulum - galerijní edukace, vizuální gramotnost, kulturní kompetence, teorie vizuální kultury, interdisciplinarita, diskurz, didaktická transformace obsahu, konceptová analýza, kompetenční modelKlíčová slova (anglicky)
Image, picture, visual arts, visual culture, art education, curriculum, gallery education, visual literacy, cultural competence, visual studies, interdisciplinarity, discourse, pedagogical content knowledge, concept analysis, competency modelDisertační práce zkoumá potenciál výtvarného umění pro školní výuku. Pozornost práce je zaměřena na možnosti, jak prostřednictvím umění přispět k plnění vybraných obecných a oborových cílů vzdělávání definovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Analyzujeme možnosti rozvoje vybraných klíčových kompetencí. Mapujeme mezioborové přesahy vzdělávacích situací založených na rozvoji percepce, komunikace a reflexe obrazu. Předmětem našeho zájmu je primárně obraz umělecký, sekundárně pak obraz vizuální kultury obecně. Na poli teorie vstupujeme do vybraných oblastí postmoderní filozofie, teorie vizuální kultury, teorie dějin umění, okrajově pak kognitivní lingvistiky. V rámci těchto teorií se soustředíme na pojednání, která odhalují paradigmatické změny obracející perspektivu směrem k divákovi a jeho prožívání, a v tomto kontextu reflektují proměny institucionální praxe. Na vybrané teorie a jejich výstupy navazujeme v kontextech pedagogiky, didaktiky výtvarné výchovy a galerijní edukace. Z této pozice nahlížíme specifika spojená s dětským divákem. Výzkumná část se skládá ze tří případových studií. Zaměřujeme se na konkrétní výukové situace, které se zakládají na práci s obrazem, a to buď přímo, v prostředí galerie, kde se klíčovým prvkem vzdělávací situace stává setkání s originálem...
This dissertation explores the potential of visual arts for school education. The focus of the thesis is on the possibilities of using art to contribute to the fulfilment of selected general and subject-specific educational objectives defined in the Framework Curriculum for Primary Schools. We analyse the possibilities of development of selected key competencies. We trace the interdisciplinary overlaps of educational situations based on the development of perception, communication and reflecting on images. The focus is primarily on the artistic image, and secondarily on the image of visual culture in general. In the sphere of theoretical inquiry, we engage with selected areas of postmodern philosophy, visual culture theory, art history theory, and, to a lesserextent,cognitivelinguistics.Withinthesetheoreticalframeworks,we focus on discussions revealing paradigmatic shifts that turn the perspective towards the viewer and their experience, and, in this context, reflect on the transformations of institutional practice. We build upon selected theories and their outcomes in the contexts of pedagogy, art education didactics, and gallery education. From this perspective, we examine the specifics associated with the child viewer. The research section consists of three case studies. We focus on specific...