Zobrazit minimální záznam

Art in Art Education
dc.contributor.advisorBláha, Jaroslav
dc.creatorŘíhová, Kristýna
dc.date.accessioned2024-09-19T06:32:14Z
dc.date.available2024-09-19T06:32:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192664
dc.description.abstractDisertační práce zkoumá potenciál výtvarného umění pro školní výuku. Pozornost práce je zaměřena na možnosti, jak prostřednictvím umění přispět k plnění vybraných obecných a oborových cílů vzdělávání definovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Analyzujeme možnosti rozvoje vybraných klíčových kompetencí. Mapujeme mezioborové přesahy vzdělávacích situací založených na rozvoji percepce, komunikace a reflexe obrazu. Předmětem našeho zájmu je primárně obraz umělecký, sekundárně pak obraz vizuální kultury obecně. Na poli teorie vstupujeme do vybraných oblastí postmoderní filozofie, teorie vizuální kultury, teorie dějin umění, okrajově pak kognitivní lingvistiky. V rámci těchto teorií se soustředíme na pojednání, která odhalují paradigmatické změny obracející perspektivu směrem k divákovi a jeho prožívání, a v tomto kontextu reflektují proměny institucionální praxe. Na vybrané teorie a jejich výstupy navazujeme v kontextech pedagogiky, didaktiky výtvarné výchovy a galerijní edukace. Z této pozice nahlížíme specifika spojená s dětským divákem. Výzkumná část se skládá ze tří případových studií. Zaměřujeme se na konkrétní výukové situace, které se zakládají na práci s obrazem, a to buď přímo, v prostředí galerie, kde se klíčovým prvkem vzdělávací situace stává setkání s originálem...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation explores the potential of visual arts for school education. The focus of the thesis is on the possibilities of using art to contribute to the fulfilment of selected general and subject-specific educational objectives defined in the Framework Curriculum for Primary Schools. We analyse the possibilities of development of selected key competencies. We trace the interdisciplinary overlaps of educational situations based on the development of perception, communication and reflecting on images. The focus is primarily on the artistic image, and secondarily on the image of visual culture in general. In the sphere of theoretical inquiry, we engage with selected areas of postmodern philosophy, visual culture theory, art history theory, and, to a lesserextent,cognitivelinguistics.Withinthesetheoreticalframeworks,we focus on discussions revealing paradigmatic shifts that turn the perspective towards the viewer and their experience, and, in this context, reflect on the transformations of institutional practice. We build upon selected theories and their outcomes in the contexts of pedagogy, art education didactics, and gallery education. From this perspective, we examine the specifics associated with the child viewer. The research section consists of three case studies. We focus on specific...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectImageen_US
dc.subjectpictureen_US
dc.subjectvisual artsen_US
dc.subjectvisual cultureen_US
dc.subjectart educationen_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.subjectgallery educationen_US
dc.subjectvisual literacyen_US
dc.subjectcultural competenceen_US
dc.subjectvisual studiesen_US
dc.subjectinterdisciplinarityen_US
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectpedagogical content knowledgeen_US
dc.subjectconcept analysisen_US
dc.subjectcompetency modelen_US
dc.subjectObrazcs_CZ
dc.subjectvýtvarné uměnícs_CZ
dc.subjectvizuální kulturacs_CZ
dc.subjectvýtvarná výchovacs_CZ
dc.subjectkurikulum - galerijní edukacecs_CZ
dc.subjectvizuální gramotnostcs_CZ
dc.subjectkulturní kompetencecs_CZ
dc.subjectteorie vizuální kulturycs_CZ
dc.subjectinterdisciplinaritacs_CZ
dc.subjectdiskurzcs_CZ
dc.subjectdidaktická transformace obsahucs_CZ
dc.subjectkonceptová analýzacs_CZ
dc.subjectkompetenční modelcs_CZ
dc.titleUmění ve výtvarné výchověcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-08-29
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId120225
dc.title.translatedArt in Art Educationen_US
dc.contributor.refereeŠobáňová, Petra
dc.contributor.refereeVartecká, Anna
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Art Educationen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Art Educationen_US
thesis.degree.programDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Art Educationen_US
uk.degree-program.csDidaktika výtvarné výchovycs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Art Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce zkoumá potenciál výtvarného umění pro školní výuku. Pozornost práce je zaměřena na možnosti, jak prostřednictvím umění přispět k plnění vybraných obecných a oborových cílů vzdělávání definovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Analyzujeme možnosti rozvoje vybraných klíčových kompetencí. Mapujeme mezioborové přesahy vzdělávacích situací založených na rozvoji percepce, komunikace a reflexe obrazu. Předmětem našeho zájmu je primárně obraz umělecký, sekundárně pak obraz vizuální kultury obecně. Na poli teorie vstupujeme do vybraných oblastí postmoderní filozofie, teorie vizuální kultury, teorie dějin umění, okrajově pak kognitivní lingvistiky. V rámci těchto teorií se soustředíme na pojednání, která odhalují paradigmatické změny obracející perspektivu směrem k divákovi a jeho prožívání, a v tomto kontextu reflektují proměny institucionální praxe. Na vybrané teorie a jejich výstupy navazujeme v kontextech pedagogiky, didaktiky výtvarné výchovy a galerijní edukace. Z této pozice nahlížíme specifika spojená s dětským divákem. Výzkumná část se skládá ze tří případových studií. Zaměřujeme se na konkrétní výukové situace, které se zakládají na práci s obrazem, a to buď přímo, v prostředí galerie, kde se klíčovým prvkem vzdělávací situace stává setkání s originálem...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation explores the potential of visual arts for school education. The focus of the thesis is on the possibilities of using art to contribute to the fulfilment of selected general and subject-specific educational objectives defined in the Framework Curriculum for Primary Schools. We analyse the possibilities of development of selected key competencies. We trace the interdisciplinary overlaps of educational situations based on the development of perception, communication and reflecting on images. The focus is primarily on the artistic image, and secondarily on the image of visual culture in general. In the sphere of theoretical inquiry, we engage with selected areas of postmodern philosophy, visual culture theory, art history theory, and, to a lesserextent,cognitivelinguistics.Withinthesetheoreticalframeworks,we focus on discussions revealing paradigmatic shifts that turn the perspective towards the viewer and their experience, and, in this context, reflect on the transformations of institutional practice. We build upon selected theories and their outcomes in the contexts of pedagogy, art education didactics, and gallery education. From this perspective, we examine the specifics associated with the child viewer. The research section consists of three case studies. We focus on specific...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV