Začínající učitel na 1. stupni ZŠ
Teacher - beginner at Primary school level
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192697Identifikátory
SIS: 258507
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wildová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Historie, kompetence, kvantitativní výzkum, platové ohodnocení, podpora, problémy začínajících učitelů, profesní rozvoj, uvádějící učitel, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
History, competencies, quantitative research, salary, support, problems of novice teachers, professional development, mentor teacher, teacher's educationDiplomová práce se věnuje problematice začínajících učitelů a výzvám, se kterými se setkávají na počátku své kariéry v učitelském povolání. V celém svém rozsahu se opírá o legislativní rámec. Práce se podrobně zabývá specifickými problémy, jimž začínající učitelé během svých prvních let v praxi často čelí, včetně historického kontextu těchto výzev a srovnání s podmínkami a podporou poskytovanou učitelům v minulosti a současnosti, a to jak v domácím, tak i v mezinárodním prostředí. Definuje učitelskou profesi, zkoumá osobnost učitele a klíčové aspekty, které formují učitelskou identitu. Zvláštní pozornost je věnována uvádějícím učitelům a důvodům odchodů učitelů z povolání už na počátku jejich kariéry, jejich dalšímu vzdělávání a profesnímu růstu. Empirická část práce se opírá o výzkum prováděný v letech 1990-1992, srovnává změny ve vybavenosti začínajících učitelů, jejich integraci do profesního prostředí, vstupní podmínky do povolání a dostupnou podporu. Klíčová slova historie, kompetence, kvantitativní výzkum, platové ohodnocení, podpora, problémy začínajících učitelů, profesní rozvoj, uvádějící učitel, vzdělávání
The diploma thesis deals with the issue of novice teachers and the challenges they encounter at the beginning of their career in the teaching profession. Throughout its length, it is supported by a legislative framework. The thesis examines in detail the specific challenges that novice teachers often face during their first years in practice, including the historical context of these challenges and comparisons with the conditions and support provided to teachers in the past and present, both domestically and internationally. It defines the teaching profession, examines the personality of the teacher and the key aspects that shape the teacher's identity. Special attention is paid to mentor teachers and the reasons for teachers leaving the profession at the beginning of their careers, their continuing education and professional growth. The practical part of the work is based on research conducted in 1990-1992, comparing changes in the equipment of novice teachers, their integration into the professional environment, entry conditions into the profession and available support. Keywords history, competencies, quantitative research, salary, support, problems of novice teachers, professional development, mentor teacher, teacher's education