Začínající učitel na 1. stupni ZŠ
Teacher - beginner at Primary school level
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192697Identifiers
Study Information System: 258507
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Historie, kompetence, kvantitativní výzkum, platové ohodnocení, podpora, problémy začínajících učitelů, profesní rozvoj, uvádějící učitel, vzděláváníKeywords (English)
History, competencies, quantitative research, salary, support, problems of novice teachers, professional development, mentor teacher, teacher's educationDiplomová práce se věnuje problematice začínajících učitelů a výzvám, se kterými se setkávají na počátku své kariéry v učitelském povolání. V celém svém rozsahu se opírá o legislativní rámec. Práce se podrobně zabývá specifickými problémy, jimž začínající učitelé během svých prvních let v praxi často čelí, včetně historického kontextu těchto výzev a srovnání s podmínkami a podporou poskytovanou učitelům v minulosti a současnosti, a to jak v domácím, tak i v mezinárodním prostředí. Definuje učitelskou profesi, zkoumá osobnost učitele a klíčové aspekty, které formují učitelskou identitu. Zvláštní pozornost je věnována uvádějícím učitelům a důvodům odchodů učitelů z povolání už na počátku jejich kariéry, jejich dalšímu vzdělávání a profesnímu růstu. Empirická část práce se opírá o výzkum prováděný v letech 1990-1992, srovnává změny ve vybavenosti začínajících učitelů, jejich integraci do profesního prostředí, vstupní podmínky do povolání a dostupnou podporu. Klíčová slova historie, kompetence, kvantitativní výzkum, platové ohodnocení, podpora, problémy začínajících učitelů, profesní rozvoj, uvádějící učitel, vzdělávání
The diploma thesis deals with the issue of novice teachers and the challenges they encounter at the beginning of their career in the teaching profession. Throughout its length, it is supported by a legislative framework. The thesis examines in detail the specific challenges that novice teachers often face during their first years in practice, including the historical context of these challenges and comparisons with the conditions and support provided to teachers in the past and present, both domestically and internationally. It defines the teaching profession, examines the personality of the teacher and the key aspects that shape the teacher's identity. Special attention is paid to mentor teachers and the reasons for teachers leaving the profession at the beginning of their careers, their continuing education and professional growth. The practical part of the work is based on research conducted in 1990-1992, comparing changes in the equipment of novice teachers, their integration into the professional environment, entry conditions into the profession and available support. Keywords history, competencies, quantitative research, salary, support, problems of novice teachers, professional development, mentor teacher, teacher's education