Zobrazit minimální záznam

Relationship between defining and classifying in case of increasing sequence
dc.contributor.advisorJanda, David
dc.creatorČechová, Klára
dc.date.accessioned2024-09-23T06:29:18Z
dc.date.available2024-09-23T06:29:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192700
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi definováním a kategorizací matematických pojmů na příkladu neklesající posloupnosti. Práce zkoumá, jak dvě různé metody definování ovlivňují schopnost studentů správně kategorizovat matematické objekty a zda je možné prostřednictvím aktivního zapojení do procesu definování zlepšit jejich matematické chápání a analytické dovednosti. V teoretické části je představena literatura týkající se kategorizace v psychologii a didaktice matematiky, stejně jako analýza interakce mezi definováním, vysvětlováním a kategorizací, čemuž se věnovala studie popsaná v článku od Alcockové a Simpsona (2016). Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkum, ve kterém byl proveden experiment s účastí studentů, kteří byli rozděleni do skupin na základě dvou přístupů k definování. Výsledky ukazují, že studenti, kteří sami formulovali definice, nedosahovali výrazně lepších výsledků v kategorizaci než ti, kteří pracovali s předem danými definicemi. Zjistili jsme ale, že studenti si vlastními definicemi nebyli jistí, a tedy nepracovali s nimi na takové úrovni, jako ti, kteří ji dostali správně naformulovanou. Závěry práce nabízejí implikace do výuky matematiky, přínos pro pedagogickou praxi a možné návaznosti studie.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on investigating the relationship between defining and classifying mathematical concepts in case of increasing sequences. The thesis examines how two different methods of defining affect students' ability to correctly classify mathematical objects and whether active participation in the defining process can improve their mathematical understanding and analytical skills. The theoretical background presents literature related to classification in psychology and mathematics didactics, as well as an analysis of the interaction between defining, explaining, and classifying, which was the focus of the study described in the article by Alcock and Simpson (2016). The practical part of the thesis includes qualitative research in which an experiment was conducted with students who were divided into groups based on two approaches to defining. The results show that students who formulated their own definitions did not achieve significantly better results in classification of sequences than those who worked with predefined definitions. However, we found that students were unsure of their own definitions, and therefore did not work with them at the same level as those who received a correctly formulated definition. The conclusions of the thesis offer implications for mathematics...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectclassificationen_US
dc.subjectincreasing sequenceen_US
dc.subjectcategoryen_US
dc.subjectdefinitionen_US
dc.subjectkategorizacecs_CZ
dc.subjectneklesající posloupnostcs_CZ
dc.subjectkategoriecs_CZ
dc.subjectdefinicecs_CZ
dc.titleVztah mezi definováním a kategorizací na příkladu neklesající posloupnostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId272031
dc.title.translatedRelationship between defining and classifying in case of increasing sequenceen_US
dc.contributor.refereeKnapová, Gabriela
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi definováním a kategorizací matematických pojmů na příkladu neklesající posloupnosti. Práce zkoumá, jak dvě různé metody definování ovlivňují schopnost studentů správně kategorizovat matematické objekty a zda je možné prostřednictvím aktivního zapojení do procesu definování zlepšit jejich matematické chápání a analytické dovednosti. V teoretické části je představena literatura týkající se kategorizace v psychologii a didaktice matematiky, stejně jako analýza interakce mezi definováním, vysvětlováním a kategorizací, čemuž se věnovala studie popsaná v článku od Alcockové a Simpsona (2016). Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkum, ve kterém byl proveden experiment s účastí studentů, kteří byli rozděleni do skupin na základě dvou přístupů k definování. Výsledky ukazují, že studenti, kteří sami formulovali definice, nedosahovali výrazně lepších výsledků v kategorizaci než ti, kteří pracovali s předem danými definicemi. Zjistili jsme ale, že studenti si vlastními definicemi nebyli jistí, a tedy nepracovali s nimi na takové úrovni, jako ti, kteří ji dostali správně naformulovanou. Závěry práce nabízejí implikace do výuky matematiky, přínos pro pedagogickou praxi a možné návaznosti studie.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on investigating the relationship between defining and classifying mathematical concepts in case of increasing sequences. The thesis examines how two different methods of defining affect students' ability to correctly classify mathematical objects and whether active participation in the defining process can improve their mathematical understanding and analytical skills. The theoretical background presents literature related to classification in psychology and mathematics didactics, as well as an analysis of the interaction between defining, explaining, and classifying, which was the focus of the study described in the article by Alcock and Simpson (2016). The practical part of the thesis includes qualitative research in which an experiment was conducted with students who were divided into groups based on two approaches to defining. The results show that students who formulated their own definitions did not achieve significantly better results in classification of sequences than those who worked with predefined definitions. However, we found that students were unsure of their own definitions, and therefore did not work with them at the same level as those who received a correctly formulated definition. The conclusions of the thesis offer implications for mathematics...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV