Historie a současnost primární školy v Karlštejně
History and present of primary school in Karlštejn
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192703Identifikátory
SIS: 258287
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Loudová Stralczynská, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
primární škola, malotřídní školství, historický vývoj, školská legislativa, primární zdroje - školské kroniky, obec Karlštejn, výpovědi pamětníkůKlíčová slova (anglicky)
primary school, small class education, historical development, school legislation, primary sources - school chronicles, Karlštejn municipality, testimonies of witnessesTato diplomová práce se zabývá historickým vývojem základní školy v Karlštejně. Práce je historického charakteru a je rozdělena do dvou částí. Cílem teoretické části je zmapování historie primární školy v Karlštejně. Pro chápání souvislostí mezi různými informacemi je v práci uvedena také historie obce Karlštejna, regionu a legislativní vývoj školství na našem území. Jelikož škola v Karlštejně byla, a doposud je, školou málotřídní, považovala autorka za nezbytné uvést v práci současně historii málotřídních škol a jejich specifika. Dále se pak teoretická část věnuje bližšímu zkoumání kritérií, které autorka vybrala na základě jejich četnosti a kvality záznamů v kronikách. Veškeré informace autorka čerpala ze školních a obecních kronik, které byly dochovány a jsou uloženy ve Státním okresním archivu v Berouně, a současně z literatury, jež byla k daným tématům vydána. O teoretickou část se pak opírá část praktická, jež je vedena formou kvalitativního výzkumu a vychází z metody orální historie. Součástí praktické části jsou rozhovory s bývalými žáky, jejichž vzpomínky a subjektivní názory pomohou dokreslit celou historii školy. Záměrně je výběr respondentů rozdělen do různých generací. Autorčiným záměrem bylo, aby se vždy dva respondenti setkali ve škole v jednom období a bylo tak možné porovnat jejich...
This thesis explores the historical development of the elementary school in Karlštejn. It is historical in nature and divided into two parts. The goal of the theoretical part is to map the history of the primary school in Karlštejn. To facilitate an understanding of the connections between various pieces of information, the work also presents the history of the Karlštejn community, the region, and the legislative development of education in our territory. Given that the school in Karlštejn has been, and remains, a school with a small number of classes, the author considered it essential to include the history of small-class schools and their characteristics. Moreover, the theoretical part examines more closely the criteria selected by the author based on their frequency and the quality of records in chronicles. The author gathered all information from school and municipal chronicles that have been preserved and are stored in the State District Archive in Beroun, as well as from literature that has been published on these topics. The theoretical part supports the practical part, which is conducted as qualitative research based on the method of oral history. This includes interviews with former students, whose memories and subjective views help to paint a complete picture of the school's history. The...