Vztah výuky matematiky a běžného života na českém území ve 20. a 21. století
The relationship between teaching mathematics and everyday life in Czech territory in the 20th and 21st centuries
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192704/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192704Identifikátory
SIS: 270285
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
slovní úloha, dějiny výuky matematiky, běžný život, kurikulum, učebnice, české školstvíKlíčová slova (anglicky)
word problem, history of teaching mathematics, everyday life, curriculum, textbook, czech educational systemTato práce se zabývá výukou matematiky na českém území zhruba od roku 1900 do současnosti. Zkoumá kontexty a úvahy, které vedly k volání po praktičtější výuce matematiky a bližším propojení výuky matematiky s běžným životem žákyň a žáků. Práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola vychází z různých kurikulárních a ministerských dokumentů, dobové pedagogické literatury a dalších textů, kde jsou daná témata řešena. V kapitole je zmapován vývoj uvažování o propojení matematiky a běžného života a vysvětlen jeho kontext. Ve druhé kapitole je pak analyzováno deset učebnic matematiky z různých etap vývoje popsaného v první kapitole. Důraz je kladen hlavně na slovní úlohy. Následně jsou konfrontována zjištění z obou kapitol se snahou porozumět tomu, jaká je situace v současnosti. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, dějiny výuky matematiky, běžný život, kurikulum, učebnice, české školství
This bachelor thesis is concerned with teaching mathematics in Czech territory approximately from the year 1900 until the present. It examines the contexts and reasoning that led to calls for more practical teaching of mathematics and a closer connection between teaching mathematics and the everyday life of students. The thesis is divided into two chapters. The first chapter is based on various curricular and ministerial documents, pedagogical literature and other texts where the given topics are tackled. In the chapter, the development of thought on the connection of mathematics and everyday life is mapped and its context is explained. In the second chapter, ten textbooks from different stages of the development described in the first chapter are analysed. Particular emphasis is placed on word problems. Then, the findings from both chapters are compared in an attempt to understand the present situation. KEYWORDS word problem, history of teaching mathematics, everyday life, curriculum, textbook, Czech educational system