Zobrazit minimální záznam

The relationship between teaching mathematics and everyday life in Czech territory in the 20th and 21st centuries
dc.contributor.advisorJanda, David
dc.creatorFantyš, Daniel
dc.date.accessioned2024-11-29T04:05:44Z
dc.date.available2024-11-29T04:05:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192704
dc.description.abstractTato práce se zabývá výukou matematiky na českém území zhruba od roku 1900 do současnosti. Zkoumá kontexty a úvahy, které vedly k volání po praktičtější výuce matematiky a bližším propojení výuky matematiky s běžným životem žákyň a žáků. Práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola vychází z různých kurikulárních a ministerských dokumentů, dobové pedagogické literatury a dalších textů, kde jsou daná témata řešena. V kapitole je zmapován vývoj uvažování o propojení matematiky a běžného života a vysvětlen jeho kontext. Ve druhé kapitole je pak analyzováno deset učebnic matematiky z různých etap vývoje popsaného v první kapitole. Důraz je kladen hlavně na slovní úlohy. Následně jsou konfrontována zjištění z obou kapitol se snahou porozumět tomu, jaká je situace v současnosti. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, dějiny výuky matematiky, běžný život, kurikulum, učebnice, české školstvícs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis is concerned with teaching mathematics in Czech territory approximately from the year 1900 until the present. It examines the contexts and reasoning that led to calls for more practical teaching of mathematics and a closer connection between teaching mathematics and the everyday life of students. The thesis is divided into two chapters. The first chapter is based on various curricular and ministerial documents, pedagogical literature and other texts where the given topics are tackled. In the chapter, the development of thought on the connection of mathematics and everyday life is mapped and its context is explained. In the second chapter, ten textbooks from different stages of the development described in the first chapter are analysed. Particular emphasis is placed on word problems. Then, the findings from both chapters are compared in an attempt to understand the present situation. KEYWORDS word problem, history of teaching mathematics, everyday life, curriculum, textbook, Czech educational systemen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectword problemen_US
dc.subjecthistory of teaching mathematicsen_US
dc.subjecteveryday lifeen_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectczech educational systemen_US
dc.subjectslovní úlohacs_CZ
dc.subjectdějiny výuky matematikycs_CZ
dc.subjectběžný životcs_CZ
dc.subjectkurikulumcs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectčeské školstvícs_CZ
dc.titleVztah výuky matematiky a běžného života na českém území ve 20. a 21. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId270285
dc.title.translatedThe relationship between teaching mathematics and everyday life in Czech territory in the 20th and 21st centuriesen_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá výukou matematiky na českém území zhruba od roku 1900 do současnosti. Zkoumá kontexty a úvahy, které vedly k volání po praktičtější výuce matematiky a bližším propojení výuky matematiky s běžným životem žákyň a žáků. Práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola vychází z různých kurikulárních a ministerských dokumentů, dobové pedagogické literatury a dalších textů, kde jsou daná témata řešena. V kapitole je zmapován vývoj uvažování o propojení matematiky a běžného života a vysvětlen jeho kontext. Ve druhé kapitole je pak analyzováno deset učebnic matematiky z různých etap vývoje popsaného v první kapitole. Důraz je kladen hlavně na slovní úlohy. Následně jsou konfrontována zjištění z obou kapitol se snahou porozumět tomu, jaká je situace v současnosti. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, dějiny výuky matematiky, běžný život, kurikulum, učebnice, české školstvícs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis is concerned with teaching mathematics in Czech territory approximately from the year 1900 until the present. It examines the contexts and reasoning that led to calls for more practical teaching of mathematics and a closer connection between teaching mathematics and the everyday life of students. The thesis is divided into two chapters. The first chapter is based on various curricular and ministerial documents, pedagogical literature and other texts where the given topics are tackled. In the chapter, the development of thought on the connection of mathematics and everyday life is mapped and its context is explained. In the second chapter, ten textbooks from different stages of the development described in the first chapter are analysed. Particular emphasis is placed on word problems. Then, the findings from both chapters are compared in an attempt to understand the present situation. KEYWORDS word problem, history of teaching mathematics, everyday life, curriculum, textbook, Czech educational systemen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV