Vliv použití německého jazyka při zadávání matematických úloh na úspěšnost žáků při řešení
Influence of using the German language in the assignments of mathematical problems on success in solving them
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192708Identifikátory
SIS: 241282
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
CLIL, integrovaná výuka, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci s minimální znalostí cizího jazyka, výuka matematiky v cizím jazyce, německý jazykKlíčová slova (anglicky)
CLIL, integrated teaching, pupils with special educational needs, pupils with minimal knowledge of the foreign language, teaching mathematics in the foreign language, German languageTématem diplomové práce byla metoda CLIL (z anglického Content and Language Integrated Learning neboli integrovaná výuka odborného předmětu a cizího jazyka), konkrétně integrace matematiky a německého jazyka. Primárním cílem bylo zjistit, jestli lze integrovat německý jazyk a matematiku ve výuce žáků s minimální znalostí cizího jazyka a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí experimentu byla tvorba aktivit a pracovních listů, na základě kterých byly vyvozeny efektivní způsoby, jak žákům s minimální znalostí cizího jazyka a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami při výuce pomoct. Všechny navržené aktivity a pracovní listy byly tematicky zaměřené na výuku celých čísel a početní operace s nimi. Vyhodnocování probíhalo na základě poznatků a zpětné vazby z výuky, na základě zpětnovazebních dotazníků, které žáci vyplňovali po každé aktivitě, a na základě srovnávacího testu, který po skončení experimentální výuky porovnal matematické znalosti žáků experimentální a kontrolní skupiny. Experiment naznačil, že integrovaná výuka matematiky a německého jazyka žáků s minimální znalostí cizího jazyka a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami neměla negativní vliv na úspěšnost řešení matematických úloh. Žáci experimentální skupiny dosahovali velmi podobných výsledků jako žáci kontrolní...
The theme of the diploma thesis was the "CLIL" method (Content and Language Integrated Learning), specifically integration of mathematics and German language. The main goal was to find out if the German language and mathematics can be integrated in the teaching of pupils with minimal knowledge of a foreign language and pupils with special educational needs. Part of the experiment was the creation of activities and worksheets. Based on that there were derived the most effective ways to help pupils with minimal knowledge of the foreign language and pupils with special educational needs. All suggested activities and worksheets were thematically focused on teaching integers and arithmetic operations with them. The evaluation took place on the basis of experience and feedback from the lessons, on the basis of feedback questionnaires that the pupils filled out after each activity and on the basis of a comparative test. The comparative test filled out the pupils of the experimental and control groups after the whole experiment and compared the mathematical knowledge of the pupils of both groups. The experiment indicated that the integrated teaching of mathematics and the German language of pupils with minimal knowledge of the foreign language and pupils with special educational needs did not have a...