Requiem v soudobé české hudbě
Reguiem in Contemporary Czech Music
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192739/thumbnail.png?sequence=9&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192739Identifikátory
SIS: 194947
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášek, Marek
Holubec, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Hudební teorie a pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
16. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Requiem, mše, soudobá hudba, hudební forma, struktura, latinský text, tradiční text, Josef Klíč, Michal Košut, Pavel Kudelásek, Otomar KvěchKlíčová slova (anglicky)
Requiem, mass, contemporary music, musical conception, structure, Latin text, traditional text, Josef Klíč, Michal Košut, Pavel Kudelásek, Otomar Kvěch(Requiem v české soudobé hudbě) Requiem je součástí duchovní hudby již po několik staletí a vnímáme jej spíše jako netradiční typ mše, která ovšem ke konci 20. století a v prvních desetiletích 21. století prochází velkou proměnou. Stále častěji skladatelé komponují tzv. koncertní requiem, která nejsou určena k provedení při liturgickém obřadu, ale jsou to samostatná koncertní díla určená spíše pro pódium. S tím se samozřejmě mění nejen obsazení, pro které je dílo napsáno, ale také hudebně výrazové prostředky, které autor při komponování používá. Cílem této disertační práce je současný pohled na mši za zemřelé, na rozdílné přístupy k jejímu hudebnímu zpracování a její místo mezi soudobými náboženskými skladbami. Vedle kulturněhistorického pohledu na requiem a jeho funkci v současné hudební literatuře je hlavní (analytická) část zaměřená na čtyři konkrétní requiem českých skladatelů, kteří své dílo zkomponovali či dokončili v uplynulých třech desetiletích. Na těchto čtyřech příkladech lze jasně sledovat, jak rozdílné mohou být v soudobé hudbě kompoziční přístupy jednotlivých skladatelů. V neposlední řadě je zajímavé i to, jak rozdílné textové předlohy si autoři volí. Již dávno totiž není tradiční latinský text tím jediným, který se v soudobém requiem objevuje. Stále častěji skladatelé využívají...
(Requiems in Czech contemporary music) The requiem has been a part of religious music for centuries and we perceive it more as an untraditional type of a mass, that has been through a huge change since the last decades of the 20th century until now. More and more often the composers create so called "concert requiems", which are not determined to be a part of a church service, but they are pieces of music for concert stages. This doctoral thesis aims to provide a current overview of a mass for the dead, different aproaches to its musical adaptations and its position among contemporary sacred compositions. Apart from cultural and historical view on requiem and its role in contemporary musical work, the main analytical part focuses on four Requiems by Czech composers, who finished their compositions in the past three decades. From these four examples we can study the differences of compositional approaches of each author. Last but not least, it is interesting to see the variety of texts that appear in contemporary requiems. The traditional Latin text is not the only one as it used to be. Very often the composers use verses from poems of various poets or their own texts. We can assess contemporary requiems according to different criteria, but we should never compare them. Each one is an original piece...