Zobrazit minimální záznam

Reguiem in Contemporary Czech Music
dc.contributor.advisorNedělka, Michal
dc.creatorKubačák, Petr
dc.date.accessioned2024-11-28T18:19:31Z
dc.date.available2024-11-28T18:19:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192739
dc.description.abstract(Requiem v české soudobé hudbě) Requiem je součástí duchovní hudby již po několik staletí a vnímáme jej spíše jako netradiční typ mše, která ovšem ke konci 20. století a v prvních desetiletích 21. století prochází velkou proměnou. Stále častěji skladatelé komponují tzv. koncertní requiem, která nejsou určena k provedení při liturgickém obřadu, ale jsou to samostatná koncertní díla určená spíše pro pódium. S tím se samozřejmě mění nejen obsazení, pro které je dílo napsáno, ale také hudebně výrazové prostředky, které autor při komponování používá. Cílem této disertační práce je současný pohled na mši za zemřelé, na rozdílné přístupy k jejímu hudebnímu zpracování a její místo mezi soudobými náboženskými skladbami. Vedle kulturně­historického pohledu na requiem a jeho funkci v současné hudební literatuře je hlavní (analytická) část zaměřená na čtyři konkrétní requiem českých skladatelů, kteří své dílo zkomponovali či dokončili v uplynulých třech desetiletích. Na těchto čtyřech příkladech lze jasně sledovat, jak rozdílné mohou být v soudobé hudbě kompoziční přístupy jednotlivých skladatelů. V neposlední řadě je zajímavé i to, jak rozdílné textové předlohy si autoři volí. Již dávno totiž není tradiční latinský text tím jediným, který se v soudobém requiem objevuje. Stále častěji skladatelé využívají...cs_CZ
dc.description.abstract(Requiems in Czech contemporary music) The requiem has been a part of religious music for centuries and we perceive it more as an untraditional type of a mass, that has been through a huge change since the last decades of the 20th century until now. More and more often the composers create so called "concert requiems", which are not determined to be a part of a church service, but they are pieces of music for concert stages. This doctoral thesis aims to provide a current overview of a mass for the dead, different aproaches to its musical adaptations and its position among contemporary sacred compositions. Apart from cultural and historical view on requiem and its role in contemporary musical work, the main analytical part focuses on four Requiems by Czech composers, who finished their compositions in the past three decades. From these four examples we can study the differences of compositional approaches of each author. Last but not least, it is interesting to see the variety of texts that appear in contemporary requiems. The traditional Latin text is not the only one as it used to be. Very often the composers use verses from poems of various poets or their own texts. We can assess contemporary requiems according to different criteria, but we should never compare them. Each one is an original piece...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectRequiemen_US
dc.subjectmassen_US
dc.subjectcontemporary musicen_US
dc.subjectmusical conceptionen_US
dc.subjectstructureen_US
dc.subjectLatin texten_US
dc.subjecttraditional texten_US
dc.subjectJosef Klíčen_US
dc.subjectMichal Košuten_US
dc.subjectPavel Kudeláseken_US
dc.subjectOtomar Kvěchen_US
dc.subjectRequiemcs_CZ
dc.subjectmšecs_CZ
dc.subjectsoudobá hudbacs_CZ
dc.subjecthudební formacs_CZ
dc.subjectstrukturacs_CZ
dc.subjectlatinský textcs_CZ
dc.subjecttradiční textcs_CZ
dc.subjectJosef Klíčcs_CZ
dc.subjectMichal Košutcs_CZ
dc.subjectPavel Kudelásekcs_CZ
dc.subjectOtomar Kvěchcs_CZ
dc.titleRequiem v soudobé české hudběcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-16
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId194947
dc.title.translatedReguiem in Contemporary Czech Musicen_US
dc.contributor.refereeValášek, Marek
dc.contributor.refereeHolubec, Jiří
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMusical Theory and Educationen_US
thesis.degree.disciplineHudební teorie a pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programMusical Theory and Educationen_US
thesis.degree.programHudební teorie a pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební teorie a pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusical Theory and Educationen_US
uk.degree-program.csHudební teorie a pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enMusical Theory and Educationen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.cs(Requiem v české soudobé hudbě) Requiem je součástí duchovní hudby již po několik staletí a vnímáme jej spíše jako netradiční typ mše, která ovšem ke konci 20. století a v prvních desetiletích 21. století prochází velkou proměnou. Stále častěji skladatelé komponují tzv. koncertní requiem, která nejsou určena k provedení při liturgickém obřadu, ale jsou to samostatná koncertní díla určená spíše pro pódium. S tím se samozřejmě mění nejen obsazení, pro které je dílo napsáno, ale také hudebně výrazové prostředky, které autor při komponování používá. Cílem této disertační práce je současný pohled na mši za zemřelé, na rozdílné přístupy k jejímu hudebnímu zpracování a její místo mezi soudobými náboženskými skladbami. Vedle kulturně­historického pohledu na requiem a jeho funkci v současné hudební literatuře je hlavní (analytická) část zaměřená na čtyři konkrétní requiem českých skladatelů, kteří své dílo zkomponovali či dokončili v uplynulých třech desetiletích. Na těchto čtyřech příkladech lze jasně sledovat, jak rozdílné mohou být v soudobé hudbě kompoziční přístupy jednotlivých skladatelů. V neposlední řadě je zajímavé i to, jak rozdílné textové předlohy si autoři volí. Již dávno totiž není tradiční latinský text tím jediným, který se v soudobém requiem objevuje. Stále častěji skladatelé využívají...cs_CZ
uk.abstract.en(Requiems in Czech contemporary music) The requiem has been a part of religious music for centuries and we perceive it more as an untraditional type of a mass, that has been through a huge change since the last decades of the 20th century until now. More and more often the composers create so called "concert requiems", which are not determined to be a part of a church service, but they are pieces of music for concert stages. This doctoral thesis aims to provide a current overview of a mass for the dead, different aproaches to its musical adaptations and its position among contemporary sacred compositions. Apart from cultural and historical view on requiem and its role in contemporary musical work, the main analytical part focuses on four Requiems by Czech composers, who finished their compositions in the past three decades. From these four examples we can study the differences of compositional approaches of each author. Last but not least, it is interesting to see the variety of texts that appear in contemporary requiems. The traditional Latin text is not the only one as it used to be. Very often the composers use verses from poems of various poets or their own texts. We can assess contemporary requiems according to different criteria, but we should never compare them. Each one is an original piece...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV