Podpora rodin ze sociálně vyloučených lokalit s dítětem s narušenou komunikační schopností
Supporting Families from Socially Excluded Areas with Children Who Have Communication Disorders
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192782Identifikátory
SIS: 272413
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korandová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sociální vyloučení, narušená komunikační schopnost, multilingismus, Romové, logopedická prevenceKlíčová slova (anglicky)
Social exclusion, communication disorder, multilingualism, Romani people, prevention in speech and language therapyDiplomová práce s názvem Podpora rodin ze sociálně vyloučených lokalit s dítětem s narušenou komunikační schopností se věnuje málo probádanému tématu logopedické podpory u dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem této práce je analyzovat životní situaci rodin ze sociálně vyloučených lokalit s dítětem s narušenou komunikační schopností a popsat, jak je možné tyto rodiny podpořit, aby se zajímaly o rozvoj řeči u svého dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část shrnuje poznatky z odborné literatury k dané problematice. Definuje sociální vyloučení a popisuje jeho dopady na děti vyrůstající v sociálně vyloučených lokalitách. Věnuje se specifikům romského etnika a popisuje jejich kulturní a jazykové odlišnosti. V neposlední řadě nabízí také možnosti podpory, které mohou tyto rodiny využít v rámci sociálních služeb a nastiňuje programy, které mohou být v rámci těchto služeb využity. Dále se také zabývá definicí multilingvismu a popisuje specifika narušené komunikační schopnosti u multilingvních dětí. Empirická část poté obsahuje tři hloubkové případové studie rodin informantů, na nichž demonstruje poskytování logopedického a sociálního poradenství a také možnosti logopedické podpory těchto rodin v rámci sociálních služeb. Na závěr nabízí doporučení pro logopedickou...
The thesis titled " Supporting Families from Socially Excluded Areas with Children Who Have Communication Disorders" addresses the under-researched topic of speech therapy support for children from socially excluded localities. The aim of this thesis is to analyze the life situation of families from socially excluded localities with a child who have communication disorders and to describe how these families can be encouraged to take an interest in the speech development of their child. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part summarizes the findings from the professional literature on the given issue. It defines social exclusion and describes its impact on children who are growing up in socially excluded localities. It addresses the specifics of the Roma ethnic group and describes their cultural and linguistic differences. Additionally, it offers support options that these families can utilize within social services and outlines programs that can be used within these services. It also deals with the definition of multilingualism and describes the specifics of communication disorders in multilingual children. The empirical part contains three in-depth case studies of the families of the informants, demonstrating the provision of speech therapy and social...