dc.contributor.advisor | Komberec, Filip | |
dc.creator | Ročovská, Marie | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T19:05:05Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T19:05:05Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192836 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce Filmová adaptace ve výuce literatury na střední škole: Spalovač mrtvol se zabývá využitím filmové adaptace ve výuce literatury na střední škole, konkrétně se zaměřuje na dílo "Spalovač mrtvol" od Ladislava Fukse a jeho filmovou verzi z roku 1969 režírovanou Jurajem Herzem. Cílem práce je prozkoumat, jak může filmová adaptace přispět k rozvoji čtenářské gramotnosti a literární analýzy mezi studenty. Metodologicky je práce rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje analýze literárního díla a jeho filmové adaptace, včetně srovnání obou verzí. Praktická část obsahuje konkrétní návrhy a pracovní listy pro využití filmu ve výuce, včetně metodických postupů pro práci s audiovizuálním materiálem. Výsledky práce ukazují, že filmová adaptace může být efektivním nástrojem ve výuce literatury, který zvyšuje motivaci studentů k četbě a usnadňuje porozumění literárním dílům. Klíčová slova: Spalovač mrtvol, Ladislav Fuks, filmová adaptace, čtenářská gramotnost, didaktika českého jazyka a literatury, novela, film | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis Film Adaptation in the Literary Education at High school: The Cremator explores the use of film adaptation in the literary education of high school students, specifically focusing on the work "The Cremator" by Ladislav Fuks and its 1969 film adaptation directed by Juraj Herz. The aim of the thesis is to examine how film adaptation can contribute to the development of reading literacy and literary analysis ability among students. Methodologically, the thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part analyzes the literary work and its film adaptation, including a comparison of both versions. The practical part consists of specific proposals and worksheets for using the film in teaching, including methodological procedures for working with audiovisual material. The results show that film adaptation can be an effective tool in literary education, increasing student's motivation to read and facilitating the understanding of literary works. Keywords: The Cremator, Ladislav Fuks, film adaptation, reading literacy, Czech language and literature didactics, novella, film | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | The Cremator | en_US |
dc.subject | Ladislav Fuks | en_US |
dc.subject | film adaptation | en_US |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | Czech language and literature didactics | en_US |
dc.subject | novella | en_US |
dc.subject | film | en_US |
dc.subject | Spalovač mrtvol | cs_CZ |
dc.subject | Ladislav Fuks | cs_CZ |
dc.subject | filmová adaptace | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | didaktika českého jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.subject | novela | cs_CZ |
dc.subject | film | cs_CZ |
dc.title | Filmová adaptace ve výuce literatury na střední škole: Spalovač mrtvol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-04 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 254737 | |
dc.title.translated | Film Adaptation in the Literary Education at High school: The Cremator | en_US |
dc.contributor.referee | Starý, Karel | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce Filmová adaptace ve výuce literatury na střední škole: Spalovač mrtvol se zabývá využitím filmové adaptace ve výuce literatury na střední škole, konkrétně se zaměřuje na dílo "Spalovač mrtvol" od Ladislava Fukse a jeho filmovou verzi z roku 1969 režírovanou Jurajem Herzem. Cílem práce je prozkoumat, jak může filmová adaptace přispět k rozvoji čtenářské gramotnosti a literární analýzy mezi studenty. Metodologicky je práce rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje analýze literárního díla a jeho filmové adaptace, včetně srovnání obou verzí. Praktická část obsahuje konkrétní návrhy a pracovní listy pro využití filmu ve výuce, včetně metodických postupů pro práci s audiovizuálním materiálem. Výsledky práce ukazují, že filmová adaptace může být efektivním nástrojem ve výuce literatury, který zvyšuje motivaci studentů k četbě a usnadňuje porozumění literárním dílům. Klíčová slova: Spalovač mrtvol, Ladislav Fuks, filmová adaptace, čtenářská gramotnost, didaktika českého jazyka a literatury, novela, film | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis Film Adaptation in the Literary Education at High school: The Cremator explores the use of film adaptation in the literary education of high school students, specifically focusing on the work "The Cremator" by Ladislav Fuks and its 1969 film adaptation directed by Juraj Herz. The aim of the thesis is to examine how film adaptation can contribute to the development of reading literacy and literary analysis ability among students. Methodologically, the thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part analyzes the literary work and its film adaptation, including a comparison of both versions. The practical part consists of specific proposals and worksheets for using the film in teaching, including methodological procedures for working with audiovisual material. The results show that film adaptation can be an effective tool in literary education, increasing student's motivation to read and facilitating the understanding of literary works. Keywords: The Cremator, Ladislav Fuks, film adaptation, reading literacy, Czech language and literature didactics, novella, film | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |