Orffovské nástroje jako zdroj aktivizace dětí ve výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ
Orff nstruments as a source of active participation of children in the teaching of music lessons at the 1st grade of elementary school.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192837Identifikátory
SIS: 245272
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hurníková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Carl Orff, orffovské nástroje, hudební schopnosti, instrumentální doprovod písní, hudební výchova, aktivizace žáků, mladší školní věkKlíčová slova (anglicky)
Carl Orff, Orff instruments, musical abilities, instrumental accompaniment of songs, music lessons at primary school, activation of children, early school ageTato diplomová práce se zabývá využitím orffovských nástrojů ve výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Soustředí se na využití těchto nástrojů za účelem aktivizace žáků a jejich aktivního zapojení do výuky. V praktické části diplomové práce je předloženo 5 modelových vyučovacích hodin, ve kterých je pracováno s vybranými písněmi. Písně jsou zpracovány jak po vokální, tak i po instrumentální stránce. Tyto modelové přípravy na hodiny byly ověřeny v praxi ve třech různých třídách a následně reflektovány. Díky praktickému ověření těchto příprav se potvrdilo, že lze žáky ve velké míře aktivně zapojit do průběhu vyučovací hodiny. Žáci se stávají aktivními hudebníky, rozvíjí své hudební schopnosti a poznávají nové složky hudební tvorby. KLÍČOVÁ SLOVA Carl Orff, orffovské nástroje, hudební schopnosti, instrumentální doprovod písní, hudební výchova, aktivizace žáků, mladší školní věk
This diploma thesis deals with the use of Orff instruments in music education at the elementary school. It focuses on using these instruments to activate pupils and their active involvement in the learning process. In the practical part of the diploma thesis, 5 model lessons are presented, in which selected songs are worked on. These songs are processed both vocally and instrumentally. These model lessons will also be verified in practice in three different classes and then reflected. Thanks to the practical verification of these model lessons, it was confirmed that pupils can be actively involved in a large part of the lesson. In this way, they become active musicians, develop their musical abilities, and learn new components of music creation. KEYWORDS Carl Orff, Orff instruments, musical abilities, instrumental accompaniment of songs, music lessons at primary school, activation of children, early school age