Jak učitelé na základní škole hodnotí slohové práce
How secondary school teachers evaluate essays in Czech language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192840Identifikátory
SIS: 272508
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čechová, Daniela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Slohové práce, hodnocení, formativní hodnocení, typy hodnocení, slohové vyučování, hodnocení slohových prací, český jazyk a literatura, učitel, žák, řízený rozhovor, single-case analýzaKlíčová slova (anglicky)
Essays, assessment, formative assessment, types of assessment, essay teaching, essay assessment, Czech language and literature, teacher, student, guided interview, single-case analysisCílem diplomová práce je analyzovat, jakým způsobem učitelé hodnotí slohové práce v hodinách českého jazyka na druhém stupni základní školy a zároveň jak přistupují k výuce. Dílčím cílem je rovněž zjistit způsob, jak žáci vnímají výuku hodin slohu a hodnocení slohových písemných prací. Snahou bylo rovněž systematizovat různé metody, formy a typy školního hodnocení, které mohou učitelé ve svých hodinách aplikovat. Pro účel analýzy byla využita metoda kvalitativního výzkumu prostřednictvím řízeného rozhovoru se třemi vybranými učiteli a jejich žáky. Single-case analýza byla využita za cílem zjištění konkrétní výuky slohu a způsobu hodnocení jednotlivého učitele. Následně došlo k porovnání přístupu mezi jednotlivými učiteli. Práce přináší pohled na hodnocení slohových prací na vybraných základních školách zahrnující jak teoretická východiska, tak praktické zkušenosti třech učitelů a žáků. Dvě učitelky účastnící se empirické části využívají formy formativního hodnocení u slohových prací. Zatímco jedna učitelka s nejdelší pedagogickou praxí se spíše drží spíše tradičních forem hodnocení slohu. Práce nabízí užitečné závěry a doporučení pro zlepšení praxe hodnocení slohových prací, což může přispět k efektivnějšímu, spravedlivějšímu a srozumitelnému hodnocení žákovských výkonů v oblasti slohové výuky....
The aim of the thesis is to analyse how teachers evaluate essays in Czech language classes at the second level of primary school and how they approach teaching. A sub-objective is also to find out how pupils perceive the teaching of essay classes and the assessment of essay writing. It also sought to systematize the different methods, forms and types of classroom assessment that teachers can apply in their lessons. For the purpose of the analysis, a qualitative research method was used through guided interviews with three selected teachers and their students. Single-case analysis was used in order to find out the specific teaching style and assessment method of the individual teacher. Subsequently, a comparison of the approach between individual teachers was made. This paper presents a view of the assessment of essays in selected primary schools, incorporating both the theoretical background and the practical experiences of three teachers and their pupils. The two teachers participating in the empirical part use forms of formative assessment for essay work. While one teacher with the longest teaching experience tends to stick to more traditional forms of assessment for essays. In this way, she offers useful conclusions and recommendations for improving the practice of assessing essays, which may...