Integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni základní školy
Integrated Czech language teaching at the second level of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192841Identifikátory
SIS: 258874
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Český jazyk, literatura, komunikační výchova, sloh, integrovaná výukaKlíčová slova (anglicky)
Czech language, literature, communication education, style, integrated teachingTématem této práce je integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni základní školy. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Obsahem praktické části je akční výzkum. Teoretická část se snaží postihnout základní informace o integraci. Zaměřuje se především na cíle výuky, proč je nutné výuku českého jazyka pojímat propojeně, dále uvádí také náhled na integraci v historickém kontextu. Důležitou součástí jsou i zmínky o zahraničních výzkumech, které této práci posloužily jako zdroj inspirace. Praktická část se skládá z šesti výukových jednotek vedených integrovaným způsobem. První hodina slouží jako příprava k vlastnímu akčnímu výzkumu, jehož obsahem je vždy připravená výuková jednotka, následně poznámky k realizaci a hodnocení. Cílem práce je zjistit efekty integrované výuky českého jazyka na žáky 2. stupně. Nástrojem výzkumu je opakovaná sebereflexe učitele během výzkumu a dotazník. Ten obsahuje několik základních aspektů, které žáci po každé hodině hodnotili. Na začátku výzkumu byly položeny otázky, na které autor odpovídá ve vyhodnocení výzkumu. Zjištění jsou směřována zvlášť k žákům a zvlášť k učiteli. Výzkum prokázal například vyšší atraktivitu integrovaných hodin, jsou zde také zvažovány limity takto vedené výuky, které jsou často přítomny hlavně v samotné osobnosti učitele. Samotný závěr...
The topic of this thesis is the integrated teaching of the Czech language at the second level of primary school. The work consists of theoretical and practical parts. The content of the practical part is action research. The theoretical part tries to cover basic information about integration. It focuses mainly on the aims of teaching, why it is necessary to teach the Czech language in an integrated way, and also gives an insight into integration in a historical context. An important part of this is the mention of foreign research that served as a source of inspiration for this thesis. The practical part consists of six teaching units conducted in an integrated way. The first lesson serves as preparation for the actual action research, which always includes a prepared teaching unit, followed by notes on implementation and evaluation. The work aims to find out the effects of integrated Czech language teaching on Grade 2 pupils. The research instrument is the teacher's repeated self-reflection during the research and a questionnaire. The latter contains several basic aspects that the pupils evaluated after each lesson. Questions were asked at the beginning of the research and the author answered them in the research evaluation. The findings are directed towards the pupils and the teacher. The research...