Rozvoj rytmického cítění v hudebně pohybových činnostech s folklorním materiálem u dětí v MŠ
Development of a sense of rhythm in musical movement activities with folklore material in children in kindergarten
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192880Identifikátory
SIS: 268263
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hons, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rytmické cítění, hudebně pohybové činnosti, folklorní materiál, děti v mateřské škole, testováníKlíčová slova (anglicky)
rhythmic feeling, musical movement activities, folklore material, children in kindergarten, testingTato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj a diagnostiku rytmického cítění u dětí v mateřských školách prostřednictvím hudebně pohybových činností využívajících folklorní materiál. Teoretická část práce se zabývá rytmickým cítěním a jeho rozvojem, rytmem a jeho složkami, charakterizuje hudebně pohybové činnosti a představuje folklorní materiál použitelný i v současných podmínkách mateřských škol z několika zdrojů. Empirický výzkum byl prováděn v souvislosti s fungováním hudebně pohybového kroužku v MŠ, od září 2023 do června 2024. Účastnila se ho skupinu dětí ve věku od tří do šesti let. Praktická část práce shrnuje obsah hudebně pohybových lekcí a soustředí se na metodiku rozvoje rytmického cítění pomocí českých a moravských lidových říkadel, písní, tanců a her. Dále pak obsahuje závěrečnou diagnostiku rytmického cítění dětí, která byla provedena kombinací testů podle Miloše Kodejšky a Mileny Kmentové, zahrnující spontánní tleskání, nápodobu tleskání pulzace s examinátorem, samostatné tleskání pulzace do zpěvu examinátora a samostatné tleskání pulzace s vlastním zpěvem písně Maličká su. Hodnocení probíhalo s využitím videozáznamů a ratingové metody.
This bachelor thesis focuses on the development and diagnosis of rhythmic sensitivity in kindergarten children through music and movement activities using folklore material. The theoretical part of the thesis concentrates on rhythmic feel and its development, rhythm and its components, characteristics of music and movement activities, and presents folklore material applicable in the current condition of kindergarten from several sources. The empirical research was conducted from September 2023 to June 2024 in the context of the functioning of the music and movement club in the kindergarten. It involved a group of children aged three to six years. The practical part of the thesis describes the content of music and movement lessons and focuses on the methodology of developing rhythmic sensitivity using Czech and Moravian folk rhymes, songs, dances and games. Furthermore, it contains the final diagnosis of children's rhythmic feeling, which was carried out by combining tests according to Miloš Kodejška and Milena Kmentová, including spontaneous clapping, imitation of clapping pulsation with the examiner, independent clapping pulsation to the examiner's singing and independent clapping pulsation with own singing of the song Maličká su. The evaluation was done using video recordings and rating method.