Srovnání recepce literárního a filmového díla na střední škole
Comparison of reception of literary and film work at high school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192887Identifikátory
SIS: 244679
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Smrčka, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Film, beletrie, adaptace, střední odborná škola, Rámcový vzdělávací programKlíčová slova (anglicky)
Film, fiction, adaptation, secondary vocational school, Framework Educational ProgramDiplomová práce Srovnání recepce literárního a filmového díla na střední škole se zabývá problematikou využití filmů v hodinách literatury na střední škole. Práce analyzuje rozdíly mezi literárním a filmovým vyprávěním a jejich vlivem na recipienty, přičemž vychází zejména z díla Maryanne Wolfové Čtenáři, vrať se (2020). Diplomová práce dále zkoumá současné naratologické přístupy k analýze literatury a filmu a možnosti začlenění filmu do vzdělávacího procesu dle Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání a Katalogu požadavků společné části maturitní zkoušky: český jazyk a literatura. Pomocí anonymního dotazníkového šetření, do kterého se zapojilo 212 respondentů z oslovených středních odborných škol a 31 respondentů ze dvou tříd na vybrané střední škole, kde byly následně realizovány připravené lekce, mapuje vztah žáků k příběhu, ke čtení obecně a ke čtení beletrie, ke sledování videí a konkrétně filmů a k práci s těmito médii ve škole. Cílem této diplomové práce je ukázat, jak mohou učitelé smysluplně využít filmová díla ve výuce, aniž by rezignovali na snahu přivést žáky ke čtení. Jsou zde proto navrženy zásady pro práci s filmem v hodinách literatury. Výsledkem je návrh dvou lekcí, v nichž je názorně ukázáno, jakým způsobem je možné v hodinách literatury pracovat s filmovými...
The thesis "Comparison of Reception of Literary and Film Work at High School" addresses the issue of using films in literature classes at secondary schools. It analyzes the differences between literary and cinematic storytelling and their impact on recipients, drawing primarily from Maryanne Wolf's work "Reader, Come Home" (2020). The thesis further examines contemporary narratological approaches to analyzing literature and film and the possibilities of incorporating film into the educational process according to the Framework Educational Program for Secondary Vocational Education" and the Catalogue of Requirements for the common part of the Matura exam in Czech language and literature. Through an anonymous survey involving 212 respondents from selected vocational secondary schools and 31 respondents from two classes at a secondary school where the prepared lessons are subsequently implemented, it maps students' attitudes towards stories, reading in general, reading fiction, watching videos and films, and working with these media in school. The aim of this thesis is to demonstrate how teachers can meaningfully use films in their lessons without abandoning the effort to encourage students to read. Principles for working with films in literature classes are proposed. The result is a proposal for two lessons...