Zobrazit minimální záznam

Comparison of reception of literary and film work at high school
dc.contributor.advisorKomberec, Filip
dc.creatorKopková, Karolína
dc.date.accessioned2024-09-26T06:49:20Z
dc.date.available2024-09-26T06:49:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192887
dc.description.abstractDiplomová práce Srovnání recepce literárního a filmového díla na střední škole se zabývá problematikou využití filmů v hodinách literatury na střední škole. Práce analyzuje rozdíly mezi literárním a filmovým vyprávěním a jejich vlivem na recipienty, přičemž vychází zejména z díla Maryanne Wolfové Čtenáři, vrať se (2020). Diplomová práce dále zkoumá současné naratologické přístupy k analýze literatury a filmu a možnosti začlenění filmu do vzdělávacího procesu dle Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání a Katalogu požadavků společné části maturitní zkoušky: český jazyk a literatura. Pomocí anonymního dotazníkového šetření, do kterého se zapojilo 212 respondentů z oslovených středních odborných škol a 31 respondentů ze dvou tříd na vybrané střední škole, kde byly následně realizovány připravené lekce, mapuje vztah žáků k příběhu, ke čtení obecně a ke čtení beletrie, ke sledování videí a konkrétně filmů a k práci s těmito médii ve škole. Cílem této diplomové práce je ukázat, jak mohou učitelé smysluplně využít filmová díla ve výuce, aniž by rezignovali na snahu přivést žáky ke čtení. Jsou zde proto navrženy zásady pro práci s filmem v hodinách literatury. Výsledkem je návrh dvou lekcí, v nichž je názorně ukázáno, jakým způsobem je možné v hodinách literatury pracovat s filmovými...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis "Comparison of Reception of Literary and Film Work at High School" addresses the issue of using films in literature classes at secondary schools. It analyzes the differences between literary and cinematic storytelling and their impact on recipients, drawing primarily from Maryanne Wolf's work "Reader, Come Home" (2020). The thesis further examines contemporary narratological approaches to analyzing literature and film and the possibilities of incorporating film into the educational process according to the Framework Educational Program for Secondary Vocational Education" and the Catalogue of Requirements for the common part of the Matura exam in Czech language and literature. Through an anonymous survey involving 212 respondents from selected vocational secondary schools and 31 respondents from two classes at a secondary school where the prepared lessons are subsequently implemented, it maps students' attitudes towards stories, reading in general, reading fiction, watching videos and films, and working with these media in school. The aim of this thesis is to demonstrate how teachers can meaningfully use films in their lessons without abandoning the effort to encourage students to read. Principles for working with films in literature classes are proposed. The result is a proposal for two lessons...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectFilmen_US
dc.subjectfictionen_US
dc.subjectadaptationen_US
dc.subjectsecondary vocational schoolen_US
dc.subjectFramework Educational Programen_US
dc.subjectFilmcs_CZ
dc.subjectbeletriecs_CZ
dc.subjectadaptacecs_CZ
dc.subjectstřední odborná školacs_CZ
dc.subjectRámcový vzdělávací programcs_CZ
dc.titleSrovnání recepce literárního a filmového díla na střední školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-05
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId244679
dc.title.translatedComparison of reception of literary and film work at high schoolen_US
dc.contributor.refereeSmrčka, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Srovnání recepce literárního a filmového díla na střední škole se zabývá problematikou využití filmů v hodinách literatury na střední škole. Práce analyzuje rozdíly mezi literárním a filmovým vyprávěním a jejich vlivem na recipienty, přičemž vychází zejména z díla Maryanne Wolfové Čtenáři, vrať se (2020). Diplomová práce dále zkoumá současné naratologické přístupy k analýze literatury a filmu a možnosti začlenění filmu do vzdělávacího procesu dle Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání a Katalogu požadavků společné části maturitní zkoušky: český jazyk a literatura. Pomocí anonymního dotazníkového šetření, do kterého se zapojilo 212 respondentů z oslovených středních odborných škol a 31 respondentů ze dvou tříd na vybrané střední škole, kde byly následně realizovány připravené lekce, mapuje vztah žáků k příběhu, ke čtení obecně a ke čtení beletrie, ke sledování videí a konkrétně filmů a k práci s těmito médii ve škole. Cílem této diplomové práce je ukázat, jak mohou učitelé smysluplně využít filmová díla ve výuce, aniž by rezignovali na snahu přivést žáky ke čtení. Jsou zde proto navrženy zásady pro práci s filmem v hodinách literatury. Výsledkem je návrh dvou lekcí, v nichž je názorně ukázáno, jakým způsobem je možné v hodinách literatury pracovat s filmovými...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis "Comparison of Reception of Literary and Film Work at High School" addresses the issue of using films in literature classes at secondary schools. It analyzes the differences between literary and cinematic storytelling and their impact on recipients, drawing primarily from Maryanne Wolf's work "Reader, Come Home" (2020). The thesis further examines contemporary narratological approaches to analyzing literature and film and the possibilities of incorporating film into the educational process according to the Framework Educational Program for Secondary Vocational Education" and the Catalogue of Requirements for the common part of the Matura exam in Czech language and literature. Through an anonymous survey involving 212 respondents from selected vocational secondary schools and 31 respondents from two classes at a secondary school where the prepared lessons are subsequently implemented, it maps students' attitudes towards stories, reading in general, reading fiction, watching videos and films, and working with these media in school. The aim of this thesis is to demonstrate how teachers can meaningfully use films in their lessons without abandoning the effort to encourage students to read. Principles for working with films in literature classes are proposed. The result is a proposal for two lessons...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV