Využití alternativních způsobů výuky v MŠ
Use of alternative teaching methods in kindergartens
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192899Identifikátory
SIS: 247819
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedláčková, Daniela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Alternativní metody|alternativní směry|formy vzdělávaní|předškolní vzdělávání|výukové metodyKlíčová slova (anglicky)
Alternative methods|alternative approaches|forms of education|preschool education|teaching methodsDiplomová práce se zabývá tématem využití alternativních způsobů výuky v klasické mateřské škole. Teoretická část pojednává o vybraných alternativních směrech, stručně popisuje jejich vznik, pojetí i představitele. Dále se tato část diplomové práce zabývá principy a edukačními prostředky, které využívají. Vybranými alternativními směry, o kterých teoretická část diplomové práce pojednává, jsou Montessori pedagogika, Waldorfská pedagogika, lesní mateřské školy a inovativní program Začít spolu. Empirická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, provedeného prostřednictvím polostrukturovaného interview. Data jsou zpracovávána pomocí kódování v rámci standardních postupů kvalitativní analýzy. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda učitelky běžných mateřských škol mají povědomí o různých alternativních koncepcích a zda zavádějí některé jejich prvky do výuky, dílčím cílem výzkumu pak bylo zkoumáno, jak by bylo možné zkvalitnit výuku v mateřských školách. Ze získaných dat bylo zjištěno, že většina dotazovaných alternativní prvky ve své praxi nevyužívá. Ty učitelky, které zařazují do své výuky nějaké prvky, využívají inovativní program Začít spolu a prvky Montessori pedagogiky. Co se týče oblíbenosti alternativního směru, nejpreferovanějším alternativním směrem se stává Montessori pedagogika, za ní se umístili...
The thesis deals with the topic of using alternative ways of teaching in a classical kindergarten. The theoretical part discusses selected alternative directions, briefly describes their origin, concepts and representatives. Furthermore, this part of the thesis deals with the principles and educational means they use. The selected alternative directions discussed in the theoretical part of the thesis are Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy, forest kindergarten and the innovative programme Start Together. The empirical part is devoted to qualitative research, conducted through semi-structured interviews. The data are processed using coding within standard qualitative analysis procedures. The aim of the research was to find out whether teachers in mainstream kindergartens are aware of different alternative approaches and whether they introduce some of their elements into their teaching, and a sub-objective of the research was to find out how teaching in kindergartens could be improved. From the data obtained, it was found that most of the respondents do not use alternative elements in their practice. Those teachers who do include some elements in their teaching use the innovative programme Start Together and elements of Montessori pedagogy. In terms of the popularity of alternative direction,...