Spolupráce mezi uvádějícím a začínajícím učitelem v současných školách
Cooperation between introducing and novice teachers in contemporary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192909Identifikátory
SIS: 258784
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Strouhal, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
začínající učitel|uvádějící učitel|spolupráce|historie uvádění učitelů|adaptační procesKlíčová slova (anglicky)
novice teacher|introducing teacher|cooperation|history of teacher induction|adaptation process(česky) Diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce mezi uvádějícím a začínajícím učitelem na současných školách. Cílem bylo zjistit kvalitu této spolupráce z pohledu obou zainteresovaných subjektů, přičemž hodnocení kvality vycházelo z doporučení Národního pedagogického institutu (NPI). Teoretická část práce se věnuje definici pojmů začínající a uvádějící učitel a popisuje podporu, kterou začínající učitelé potřebují při nástupu do praxe. Empirická část obsahuje předvýzkum a vlastní výzkum, který je proveden kvalitativním designem. Předvýzkum zahrnuje rešerši zahraničních výzkumů zaměřených na aktivity a podpůrné činnosti během adaptace, které jsou považovány za efektivní. Vlastní výzkum realizovaný za použití polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se šesti začínajícími a šesti uvádějícími učitele popisuje očekávání uvádějících a začínajících učitelů od vzájemné spolupráce, konkrétní podoby této spolupráce, vnímané přínosy a negativa, vliv osobnostních a profesních dovedností na průběh adaptace a překážky, kterým uvádějící a začínající učitelé čelí. Výsledky ukazují, že spolupráce mezi začínajícími a uvádějícími učiteli je realizována v souladu s doporučeními NPI s určitými výhradami. Adaptace se ve většině případů řídí adaptačním plánem, zatímco jiné doporučené dokumenty jsou využívány...
(in English): The thesis deals with the issue of collaboration between the introducing and the beginning teacher in contemporary schools. The aim was to determine the quality of this collaboration from the perspective of both stakeholders, with the quality assessment based on the recommendations of the National Institute of Education (NIE). The theoretical part of the thesis defines the terms beginning and induction teacher and describes the support that beginning teachers need when starting their practice. The empirical part includes a pre-survey and the actual research, which is conducted using a qualitative design. The pre-research includes a search of international research on activities and supports during induction that are considered effective. The actual research, conducted using semi-structured in-depth interviews with six beginning and six induction teachers, describes the expectations of induction and beginning teachers for collaboration, the specific forms of collaboration, the perceived benefits and negatives, the impact of personal and professional skills on the course of adaptation, and the barriers faced by induction and beginning teachers. The results show that collaboration between novice and induction teachers is implemented in line with the NPI recommendations with some...