Využití prvků tvořivé dramatiky při výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ
Utilization of creative drama elements in teaching English language at elementary school�
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192921Identifikátory
SIS: 270276
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanyš Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Anglický jazyk, komunikace, dramatická výchova, tvořivá dramatika, průpravné hry a cvičení, hra v roli, 1. třída, 2. Třída�Klíčová slova (anglicky)
English language, communication, drama education, creative drama, drama based activities, role-playing, 1st grade, 2nd gradeDiplomová práce se zabývá využitím prvků tvořivé dramatiky (neboli dramatické výchovy) ve výuce anglického jazyka u dětí mladšího školního věku. Cílem je zjistit, zda použité metody a techniky dramatické výchovy pomohou u žáků odbourat ostych z mluvení a povedou ke snazšímu zapamatování učiva a především častějšímu spontánnímu verbálnímu projevu žáků. Zajímalo mě, jakým způsobem se žáci anglický jazyk nejčastěji učí a zda někdo využívá prvků dramatické výchovy. Z šetření vyplynulo, že nejčastější metodou výuky je Wattsenglish - sledování krátkého videa a následná práce v pracovním sešitě. Učitelé uvedli, že žáci v hodinách komunikují pouze minimálně. Dramatickou výchovu z uvedených kantorů nevyužívá nikdo. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na pojetí dramatické výchovy, její obsah, principy, specifické cíle, roli učitele. Stručně popisuje metody a techniky tvořivé dramatiky, zejména techniky vhodné pro výuku cizího jazyka. Všímá si i limitů pro využití při výuce anglického jazyka v běžných třídách. Pro úplnost v teoretické části uvádím také různé metody výuky cizích jazyků a jejich vývoj. V praktické části se pokusím navrhnout alternativu k běžné výuce v podobě podrobných plánů lekcí, které využívají prvky dramatické výchovy. Mým cílem je vtáhnout žáky do fiktivního světa, do děje, kde...
The thesis deals with the utilization of elements of creative drama (also known as drama education) in teaching English to younger school-age children. The aim is to determine whether the methods and techniques of drama education used will help children overcome shyness in speaking and lead to easier memorization of the curriculum, and especially to more frequent spontaneous verbal expression by the students. I was interested in how pupils most commonly learn English language and whether any teacher uses elements of drama education. The survey revealed that the most common teaching method is Wattsenglish - watching a short video followed by workbook exercises. Lecturers stated that the students communicate only minimally during their lessons. None of the surveyed teachers utilize drama education. The theoretical part of the thesis focuses on the concept of drama education, its content, principles, specific objectives and the role of the teacher. It briefly describes methods and techniques of creative drama, especially those suitable for teaching a foreign language. It also considers limitations for use in teaching English language in regular classrooms. For completeness in the theoretical part, I also present various methods of teaching foreign languages. In the practical part I will attempt to...