Vliv formativního hodnocení na rozvoj jazykových kompetencí v hodinách německého jazyka na základní škole
The influence of formative assessment on the development of language skills in the German language lessons on a primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192925Identifikátory
SIS: 268347
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečasová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
formativní hodnocení, zpětná vazba, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, německý jazyk, výuka německého jazyka, základní škola, metody formativního hodnoceníKlíčová slova (anglicky)
formative assessment, feedback, self-assessment, peer assessment, German language, German language teaching, primary school, formative assessment techniquesTato diplomová práce je zaměřena na vliv formativního hodnocení na rozvoj jazykových kompetencí v hodinách německého jazyka na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje problematice formativního hodnocení a prezentuje vybrané metody formativního hodnocení využitelné v hodinách německého jazyka. Praktická část zkoumá efektivitu formativního hodnocení a jeho metod na rozvoj jazykových dovednosti u žáků základní školy v hodinách německého jazyka. V rámci analýzy jsou popsány konkrétní metody a jejich vnímaná efektivita žáky. Druhá fáze výzkumu popisuje vztah učitelů k hodnocení a jejich vnímání a využití formativního hodnocení ve výuce německého jazyka. Cílem této práce je vytvoření přehledu lehce využitelných formativních metod v hodinách německého jazyka a posouzení efektivity formativního hodnocení. Diplomová práce a její výzkum potvrzuje, že formativní hodnocení je efektivní a jeho systematické využívání ve výuce německého jazyka má pozitivní vliv na rozvoj kompetencí studentů v oblasti komunikace, gramatiky, slovní zásoby a kulturního porozumění. KLÍČOVÁ SLOVA formativní hodnocení, zpětná vazba, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, německý jazyk, výuka německého jazyka, základní škola, metody formativního hodnocení
This diploma thesis treats the influence of formative assessment on the development of language skills in the German language lessons at primary school. The thesis is divided into two parts - the theoretical part and the practical part. The theoretical part deals with the issue of formative assessment and presents selected methods of formative assessment applicable in German language classes. The practical part explores the effectiveness of formative assessment and its methods on the development of language skills by pupils at primary school in German language classes. The analysis describes specific methods and their perceived effectiveness by the pupils. The second phase of the research describes teachers' attitudes towards assessment and their perceptions and use of formative assessment in German language lessons. The aim of this thesis is to create an overview of easy-to-use formative methods in German language classes and to assess the effectiveness of formative assessment. The thesis and its research confirm that formative assessment is effective and its systematic use in German language lessons has a positive effect on the development of students' competence in the areas of communication, grammar, vocabulary and cultural understanding. KEYWORDS formative assessment, feedback,...