Virtuální univerzity třetího věku: srovnání České republiky a vybraných evropských zemí
Virtual University of the Third Age: a comparison of the Czech Republic and selected European Countries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192947Identifikátory
SIS: 272533
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vronský, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Virtuální univerzita třetího věku, U3V, Česká republika, zahraničí, Evropa, senioři, srovnání, metody vyučování, zaměření kurzůKlíčová slova (anglicky)
Third-age virtual university, U3A, Czech Republic, abroad, Europe, older adults, comparisons, teaching methods, course orientationPráce analyzuje koncept virtuálních univerzit třetího věku (VU3V) ve Francii, Velké Británii a České republice, se zaměřením na učební postupy a didaktické pomůcky. Česká republika se vyznačuje pokročilým online vzděláváním seniorů prostřednictvím VU3V při PEF ČZU a Ostravské univerzitě, kde se používají interaktivní webináře, online kurzy a virtuální třídy. Ve Velké Británii existuje komplexní online komunita Interest Groups Online (IGO) pod U3A, která zahrnuje členství, vlastní časopis, etický kodex, a nabízí strukturované přednášky a diskuzní fóra. Ve Francii je online vzdělávání seniorů méně rozvinuté, nabízí pouze nahrané přednášky a základní online kurzy, ale chybí jí ucelený systém virtuální univerzity. Didaktické pomůcky zahrnují multimediální materiály, e-learningové platformy a interaktivní nástroje pro spolupráci. Online vzdělávání pro seniory podporuje aktivní stárnutí, zvyšuje kognitivní schopnosti a zlepšuje kvalitu života, což je klíčové pro budoucí generace a celkovou společenskou integraci seniorů.
The thesis analyzes the concept of virtual universities for the third age (VU3A) in France, the United Kingdom, and the Czech Republic, focusing on teaching methods and didactic tools. The Czech Republic stands out with advanced online education for seniors through VU3A at PEF ČZU and Ostrava University, utilizing interactive webinars, online courses, and virtual classrooms. In the United Kingdom, there is a comprehensive online community, Interest Groups Online (IGO) under U3A, which includes membership, its own magazine, an ethical code, and offers structured lectures and discussion forums. In France, online education for seniors is less developed, offering only recorded lectures and basic online courses, lacking a comprehensive virtual university system. Didactic tools include multimedia materials, e- learning platforms, and interactive collaboration tools. Online education for seniors promotes active aging, enhances cognitive abilities, and improves the quality of life, which is crucial for future generations and the overall social integration of seniors.