Kázeň ve třídě pohledem vyučujících
Discipline in the classroom from the teachers' point of view
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/192948/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192948Identifikátory
SIS: 257999
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jindrová, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kázeň, střední škola, základní škola, příčiny nekázně, učitelský wellbeingKlíčová slova (anglicky)
discipline, secondary school, primary school, causes of indiscipline, teacher wellbeingBakalářská práce se snaží přiblížit přístup učitelek ke kázni. V této práci jsem se pokusila také porovnat kázeň na středních školách a základních školách podle výpovědí respondentek. V teoretické části jsem se zabývala definicí pojmu kázeň, školním řádem, opatřením školy v souvislosti s nekázní (Individuální výchovný program, Školní preventivní program), výchovou, vývojovými faktory působícími na kázeň a syndromem vyhoření. V empirické části popisuji způsob, jakým jsem prováděla výzkum. Jednalo se o kvalitativní výzkum s využitím polostrukturovaných rozhovorů, které mi poskytly čtyři respondentky ze základních škol a čtyři respondentky ze středních škol. Pro analýzu dat jsem využila otevřené kódování s pomocí programu na kvalitativní analýzu dat Delve. Zjistila jsem, že kázeň se zdá být lepší na středních školách kvůli biologickým a motivačním faktorům. Dále se ukázalo, že respondentky preferují demokratický přistup k výchově a při jednání s žáky se snaží o laskavou důslednost. Dále jsem analyzovala také povědomí učitelek o příčinách nekázni, kdy jsem zjistila, že o nich mají dobrý přehled a umožňuje jim to nekázni také předcházet. Mezi nejčastější příčiny nekázně je nuda a mezi nejčastější projev nekázně patří pravděpodobně používání mobilních telefonů. Poslední věcí, kterou jsem se snažila...
The bachelor thesis tries to approach the teachers' approach to discipline. In this thesis, I have also tried to compare the discipline in secondary schools and primary schools as per the respondents' testimonies. In the theoretical part, I dealt with the definition of discipline, school rules, school measures related to indiscipline (Individual Education Programme, School Prevention Programme), education, developmental factors affecting discipline and burnout syndrome. In the empirical part I describe the way I conducted the research. This was qualitative research using semi-structured interviews with four female respondents from primary schools and four female respondents from secondary schools. I used open coding to analyse the data using the qualitative data analysis software Delve. I found that discipline seems to be better in secondary schools due to biological and motivational factors. It also revealed that the respondents prefer a democratic approach to education and strive for kind consistency when dealing with students. I also analysed the teachers' awareness of the causes of indiscipline and found that they have a good understanding of the causes of indiscipline and it also enables them to prevent indiscipline. The most common causes of indiscipline are boredom and the most common...