Frazeologie v řeči žáků 1. stupně ZŠ
Phraseology in Primary School Pupils Speaking
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192984Identifikátory
SIS: 213974
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Babušová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Frazeologie, frazém, přirovnání, žák prvního stupně ZŠ, učebnice pro 1. stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
Phraseology, Phrasem, comparison, primary school student, textbook for primary schoolDiplomová práce se zaměřuje na využívání frazeologie na prvním stupni základních škol. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a definice pojící se s frazeologií a idiomatikou. Zkoumány jsou vybrané učebnice českého jazyka pro první stupeň základních škol s doložkou MŠMT. Práce s učebnicemi je zaměřena na nakladatelství Taktik, Fraus, Studio 1+1, Nová škola - DUHA s.r.o. a SPN. Zkoumán je způsob, jakým s frazeologií pracují a jak ji začleňují do jednotlivých kapitol. V teoretické části jsou vybrány i některé tituly, které frazeologii přibližují dětskému čtenáři. Z mnohých publikací byla čerpána inspirace pro práci s vybranými frazémy v pilotních dotaznících a v hlavním výzkumném šetření. Ilustrace a hesla ze dvou publikací jsou součástí pilotního i hlavního výzkumného šetření. Těžiště praktické části spočívá ve výzkumném šetření. Použita byla kvantitativní výzkumná metoda. Hlavní výzkum byl realizován prostřednictvím písemných dotazníků s otevřenými otázkami, celkový počet respondentů byl 302. Respondenti byli žáci škol zřizovanými soukromými i veřejnými subjekty a v obcích různé velikosti. V dotaznících je kladen důraz na přirovnání, které vychází z vnější i z vnitřní podobnosti. Před zahájením hlavního šetření proběhl pilotní výzkum, toho se účastnilo 49 žáků. KLÍČOVÁ SLOVA: frazeologie,...
The thesis focuses on the use of phraseology in the first stage of primary schools. In the theoretical part, basic terms and definitions related to Phraseology and Idiomatics are defined. Selected Czech language textbooks for the first grade of primary schools with the clause of the Ministry of Education, Youth and Sports are examined. These include particularly those published by the Taktik, Fraus, Studio 1+1, Nová škola - DUHA s.r.o., and SPN publishing houses. The way in which they deal with phraseology and the implementation of the latter in individual chapters are examined. In the theoretical part, some publications about phraseology for children are analysed. These books inspired the author to deal with chosen idioms in the pilot questionnaires and in the main research investigation. Illustrations and entries from two publications constitute a part of both the pilot and main research. The centre of gravity of the practical part is the research investigation, where a quantitative method was used. The main research was carried out by means of written questionnaires with open questions with a total number of respondents amounting to 302. The respondents were pupils of schools established by both private and public entities and in municipalities of different sizes. In the questionnaires, an...